‘Het verhaal van een kat’ – Laura Agustí

ISBN: 9789029097383

Eens in de zoveel tijd kom je een boek tegen dat je een echt wauw-gevoel bezorgt. Het verhaal van een kat mag tot dit bijzondere lijstje worden gerekend.

De titel laat al duidelijk uitschijnen waar het verhaal over gaat. Toch is het boek veel meer dan dit. Naast een ‘ode aan de kat’ is het ook een autobiografisch verhaal waar je de persoon achter de auteur leert kennen. Je krijgt mee waar en hoe Laura opgroeide, en via de vele prachtige tekeningen krijg je een duidelijk beeld van het Spaanse dorpje waar ze samenwoonde met haar zus, haar moeder en haar grootouders. Ook ontdek je hoe haar band met katten is ontstaan. Dit alles doormiddel van leuke verhalen en anekdotes uit haar leven, soms heel poëtisch neergeschreven.

‘Ik verlies het besef van tijd als ik een spinnende kat op schoot heb. Ik ben gefascineerd door de zorgeloze houding die katten hebben ten opzichte van alles, en ook door de aangeboren elegantie waarmee ze bewegen, die staat van constante, altijd soevereine alertheid, zich ervan bewust dat ze alles onder controle hebben.’

Dat dieren centraal staan is na een eerste blik in het boek duidelijk en dan vooral haar kat Oye. Het boek is doorspekt met illustraties van katten, maar ook konijnen, vogels, honden… komen aan bod. Alle tekeningen zijn door Laura Agustí zelf gemaakt. Ze volgde een kunstopleiding aan de Miguel Hernández Universiteit van Altea en voltooide erna een opleiding tot binnenhuisarchitecte in Barcelona. Ze richtte zich jaren op schilderen, maar werkt nu als illustrator. In 2018 werd haar eerste geïllustreerde boek – Gatos en la cabeza (een hoofd vol katten) – uitgegeven, waarna Historia de un gato volgde. Dit laatste boek is in acht talen vertaald, waaronder het Nederlands: Het verhaal van een kat.

Dit boek is geen boek dat je in één keer uitleest, maar een verhaal waarvan je geniet en waar je vaak in bladert. Het genieten van de illustraties is het belangrijkst. Je merkt dat Laura gefascineerd is door het tekenen van katten, want je vindt ze in alle soorten en maten terug. Uiteraard met haar Siamese kat Oye aan kop, waar ze zeventien jaar lang veel liefde van kreeg, met daarbij natuurlijk de nodige kattenstreken. Interessant ook zijn de vele tips die je krijgt. Bijvoorbeeld over het in huis halen van een kitten, hoe je een goede verstandhouding krijgt tussen kat en hond (ze nam na Oye nog de hond Crasti in huis), of advies voor als je een tweede kat in huis neemt (had ik goed kunnen gebruiken). Daarnaast komt natuurlijk ook de geschiedenis van de kat aan bod. Dat ze vereerd werden door o.a. de Egyptenaren is gekende leerstof van op school, maar wist je dat ook Leonardo Da Vinci een grote bewonderaar was van katten? Zo maakte hij een serie tekeningen waarin hij de bewegingen van katten, draken en andere dieren met elkaar vergelijkt. Of neem nu Pieter Bruegel, die in zijn reeks van Nederlandse spreekwoorden verwijst naar de uitdrukking ‘De kat de bel aanbinden’.

Laura Agustí heeft een hele aangename schrijfstijl, waarbij haar vlotte pen je weet mee te nemen naar haar (katten)wereld. Woord en beeld vormen één geheel, en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Het boek is een aanrader voor lezers die net als de auteur van dieren en katten in het bijzonder houden. Ikzelf hoor bij deze deelgroep en ik ben dan ook heel blij dat ik dit bijzondere boek heb ontdekt. Het is een pareltje dat de nodige aandacht dient te krijgen.

Als kattenliefhebber heb ik van begin tot einde van Het verhaal van een kat genoten. Zo moest ik erg lachen met het fragment en bijhorende illustratie waarbij de schrijfster een minuut stilte hield voor alle gesneuvelde planten. Dit is maar al te herkenbaar, daarom heb ik ook geen bloemen of planten meer in huis. Wie ook katten heeft die fan zijn van planten, kan ik aanbevelen om de lijst van giftige en veilige planten voor katten op het einde van het boek goed te lezen. Het is fijn dat er ook een portie humor in het verhaal te vinden is. Dit naast het onvermijdelijke verdriet dat volgt wanneer we ons geliefde huisdier moeten afgeven. Ook dit proces van rouw en het opnieuw in huis nemen van een ander dier wordt door Laura mooi neergezet. Welkom Petrusca en Señora!

Het verhaal van een kat is een boek die je zowel een lach als een traan bezorgt, en die het hart van elke kattenliefhebber sneller zal laten slaan. Deze geslaagde autobiografie met de focus op katten krijgt dan ook de volle 5 sterren van mij!

Genre: literaire non-fictie
Uitgever: Meulenhoff
ISBN: 9789029097383