‘Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel’ – Francine Oomen

ISBN: 9789021475899

Francine Oomen studeerde aan de Design Academy in Eindhoven als zelfstandig industrieel ontwerper. Hierna begon ze met het illustreren en schrijven van kinderboeken. De Hoe overleef ik-serie, waarmee vele tieners zijn opgegroeid, was haar grote doorbraak. Met deze serie won Oomen vele prijzen, zoals de Kinderjury-prijs en de Jonge Jury-prijs.

Na haar laatste Hoe overleef ik-boek, dat dateert uit 2015 is Francine Oomen terug met een boek met daarin de hoofdpersonen uit de begin serie. Echter zijn deze nu volwassen, net zoals de lezers van toen. In Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel zijn Rosa, Abel, Jonas en Esther terug van weggeweest. De personages zijn ouder geworden en volwassener. Althans, bij dat laatste kun je nog je bedenkingen hebben. De groep heeft nu grotere problemen dan ooit tevoren. Wat doe je als je ongewenst zwanger bent, je torenhoge studieschuld hebt en geen diploma hebt, je leven compleet in puinpoeier valt en je familie wil emigreren naar Italie? Kortom, hoe wordt je volwassen in een wereld anno nu?

Ik heb de Hoe overleef ik-serie letterlijk verslonden. Een aantal boeken staan nog steeds stukgelezen in mijn boekenkast. Ik was dan ook erg benieuwd naar hoe het met de vriendengroep zou zijn. De groep heeft inmiddels dezelfde leeftijd als ikzelf. Met welke problemen worstelen ze en wie weet staan er nog wel hele leuke survivaltips tussen? Want ja, ook deze keer komen deze veelvuldig aan bod!

Francine Oomen heeft uitstekend haar best gedaan om ook dit boek op haar voorgangers te laten lijken qua stijl. Je kijkt niet alleen door de bril van Rosa, maar ook kan de lezer weer genieten van mailwisselingen en om bij de tijd te blijven voiceberichten van de hoofdpersonages. De thema’s in dit boek zijn heftig, zo komen anorexia, ongewenste zwangerschap, eenzaamheid, drugs/alcoholverslaving en geldproblemen voorbij. Niet de minste onderwerpen als je het mij vraagt.

Jammer genoeg kon de schrijfstijl mij niet helemaal bekoren. Het blijft wat kinderlijk. Hierdoor leest het boek misschien vlot, maar mist het mijns inziens soms de ernst van de situatie. Nu blijft het een kinderboek voor volwassenen, waarin (jong) volwassenen zich gedragen als pubers. Want zeg nou zelf, wie zou er op zijn vijfentwintigste nog blij worden van de bijnaam jonie-macaroni?

Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel wordt door vele lezers misschien als pure nostalgie beschouwd. Want welke jongvolwassene is niet opgegroeid met de boeken van Francine Oomen? Jammer genoeg viel het boek mij een beetje tegen, dit komt vooral door de schrijfstijl, die in mijn ogen te kinderlijk blijft. Toch ben ik stiekem wel benieuwd naar een volgend deel in de serie. Zou Oomen hier toch haar schrijfstijl voor aanpassen? Hoe overleef ik alles wat ik niet vertel krijgt van mij 3 sterren.

Uitgeverij: Volt
ISBN: 9789021475899
Aantal pagina’s: 320