‘Wespenman’ – Sandrone Dazieri

ISBN: 9789401619721

Sandrone Dazieri is een bijzondere man door zijn veelzijdige carrière pad, waarbij hij gewerkt heeft als kok, editor en journalist, vooraleer hij begon met het schrijven van boeken. Tegenwoordig is hij de bestseller auteur van Italië, en zijn boeken verkopen als zoete broodjes. Hij wordt omschreven als de beste Italiaanse thrillerauteur van dit ogenblik. Meestal sta ik nogal kritisch ten opzichte van dergelijke uitspraken, maar na het lezen van enkele recensies werd ik geprikkeld om dit boek te lezen.

In Cremona wordt Amala ontvoerd tijdens haar terugweg van school. Haar tante Francesca Cavalcante is een geharde advocate die gelijkenissen ziet tussen Amala’s ontvoering en een cold case. Dertig jaar geleden verdedigde ze namelijk Giuseppe Contini, die werd beschuldigd van enkele moorden op tienermeisjes. Hij zou een gezochte seriemoordenaar zijn, met de bijnaam ‘De Baars’. Zij was overtuigd van zijn onschuld, maar kon niet verhinderen dat men hem schuldig bevond en dat hij berecht werd.

Bij de politie krijgt ze geen gehoor en ze besluit zelf op onderzoek te gaan. Hierbij krijgt ze hulp van wel een zeer bijzondere bondgenoot: Gershom Peretz. Hij lijkt er alles voor over te hebben om Amala terug te vinden, maar wat zijn motieven zijn is niet helemaal duidelijk. Ondertussen beseft Amala dat ze een manier moet zoeken om te ontsnappen omdat ze het er anders niet levend van af zal brengen. Het wordt uiteindelijk een spannende race tegen de tijd.

De afgelopen jaren worden we overstelpt met detective verhalen, waarvan de meesten toch wel van hetzelfde niveau zijn en gelijkaardige verhalen bevatten. Er zijn maar weinige thrillers die er echt uit springen en een heuse hype worden zoals bijvoorbeeld de Millenium-serie van Stieg Larsson en De schreeuw van het lam van Thomas Harris. Wespenman mag met verve aan dit lijstje toegevoegd worden van mij. Het is een literaire thriller, waar veel andere misdaadauteurs nog iets van kunnen opsteken. Vanaf de eerste pagina zat ik op het puntje van mijn stoel te lezen. Het verhaal is complex, de personages gruwelijk realistisch en het boek zelf bevat heel wat lagen zodat je er steeds met je gedachten bij moet zijn. Het is gewaagd van de auteur om een ingenieus en ingewikkeld verhaal op papier te zetten, maar echte literatuur liefhebbers zullen ervan smullen. De auteur vermengd heden en verleden, met perspectief wissels, wat extra aandacht vraagt tijdens het lezen.

Meermaals zet Sandrone Dazieri zijn lezers op het verkeerde spoor, en er zijn heel wat onverwachte plotwendingen. Wanneer je eindelijk denkt te weten hoe alles ineen steekt, gebeurt er iets waardoor blijkt dat je duidelijk op het verkeerde spoor zat. Het lijkt erop dat de auteur een heuse mind game met zijn lezers speelt. Hoe complexer het verhaal werd, hoe meer ik ervan ging houden.

De personages zijn ruw, hard en worden op een realistische manier in beeld gebracht. Maar vooral de gruwelen die Amala ondergaat bezorgen je kippenvel momenten. De auteur heeft een scherpzinnige schrijfstijl en verbloemt niets waardoor Wespenman zeker geen boek is voor gevoelige lezers.

Wespenman is een ontzettend spannende thriller die je in zijn greep houdt en nog blijft nazinderen. De voorgaande boeken van deze auteur komen zeker op mijn verlanglijstje terecht. 4,5 sterren.

Uitgever: Xander
ISBN: 9789401619721