‘Waarom de wereld niet eerlijk is’ – Yuval Noah Harari

ISBN: 9789493295131

Tot tienduizend jaar geleden waren alle mensen min of meer gelijk. Natuurlijk was de één beter in jagen en de ander in werktuigen maken, maar verder was iedereen meestal gelijk. Maar toen gebeurde er iets wat alles veranderde: sommige mensen werden boer. Door de landbouw werden sommige mensen niet alleen de baas over dieren en planten, maar ook over andere mensen. Hoe dat tot stand kwam, lees je in dit boek.

Waarom de wereld niet eerlijk is neemt jonge lezers mee op een boeiende reis door de geschiedenis, waarin de overgang van het leven als verzamelaar naar dat van een landbouwer centraal staat. De auteur, Yuval Noah Harari, vertelt over de verschuiving van mensen en de verdeling over de wereld. Waar voorheen de mensen afhankelijk waren van hun dorp, de graanvelden en dieren om hen heen, zijn ze steeds vaker de baas over de dieren en hadden deze mensen controle over alles. Het heersen over dieren en planten maakte boeren steeds machtiger.

Dit tweede deel uit de serie Het mysterie van de mens bevat korte hoofdstukken, geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar, waarin de complexe geschiedenis op een begrijpelijke manier wordt verteld. Ook het eerste deel Hoe wij het machtigste dier op aarde werden is boeiend om te lezen. Een vertelwijze toegespitst op kinderen, zodat het voor hen te begrijpen is (maar niet te kinderachtig is) en waarop je het als jonge lezer bijna echt beleefd. De kleurrijke illustraties van Ricard Zaplana Ruiz voegen een visueel element toe dat goed aansluit bij het verhaal en de verbeelding van de lezers stimuleert. Het is nog altijd aantrekkelijk voor een kind dat hij/zij een beeld kan vormen door tekeningen te kunnen bekijken die passend zijn bij het verhaal.

Het verhaal gaat verder dan enkel de grote gebeurtenissen. Het belicht de invloed van de slavernij, het ontstaan van het schrift, de begrippen rein en onrein en nog zoveel meer. De auteur schuwt niet om dieper in te gaan op de behandeling van vrouwen in het verleden en hun plaats in de maatschappij. Deze onderwerpen weven zich door het verhaal en blijken helaas nog steeds relevant in de hedendaagse samenleving.

Ondanks het soms ontbreken van precieze details (wat logisch is gezien het feit dat het wel erg lang geleden is), blijft het verhaal boeiend, avontuurlijk en informatief. Harari slaagt erin, door onder andere het gebruik van voorbeelden uit het heden, om de aandacht van kinderen vast te houden door de geschiedenis op een inspirerende manier te vertellen. Ook de amusante wijze van het overbrengen van dit informatieve verhaal is geweldig gedaan. Zo benoemt hij interessante verschillen tussen skeletten van verzamelaars en boerenskeletten, gepresenteerd in een boeiende dialoog tussen twee skeletten. Deze creatieve benadering, waarin skeletten met elkaar praten, maakt het ontdekken van de geschiedenis amusant en leerzaam tegelijk.

Met een boeiende vertelstijl, goed gekozen illustraties en een genuanceerde benadering van geschiedenis, is Waarom de wereld niet eerlijk is een aanrader voor jonge lezers die geïnteresseerd zijn in het verleden en willen nadenken over de toekomst. Dit verhaal verdient 4 sterren!

‘Onze voorouders hebben de wereld gemaakt tot wat hij is. Wij kunnen beslissen wat voor wereld het zal worden.’  Yuval Noah Harari

Genre: fictie 10-12 jaar
Uitgever: WPG kinderboeken