‘Kinderspel – Verhalen van Hamako deel 1’ – Wicher Ponne

ISBN: 9789492719607

Met Kinderspel debuteert Wicher als thrillerauteur. Hij heeft het verhaal 20 jaar laten rijpen. Hij schreef en herschreef het verhaal tot hij uiteindelijk tevreden was met het resultaat. Hij heeft nog teksten geschreven, maar dit is het eerste boek dat gepubliceerd is. Wicher heeft een liefde voor Japans zwaardvechten.

Januari 1987. Hamako Suzuki trekt vanuit het mooie Fukuoka, in Japan, naar het koude Londen. Haar mama is gestorven en haar papa heeft ze nooit gekend, die is vertrokken voor ze geboren werd. In Londen hoopt ze informatie te vinden die leidt naar haar vader, die Brits blijkt te zijn. De zoektocht lijkt een hopeloze zaak en Hamako wordt er moedeloos van. Ze mist haar leven in Japan. Om wat geld te verdienen gaat ze werken als dienster in een Aziatisch restaurant, maar daar wordt ze nog moedelozer van. Dan komt Ian Majorney bij hen eten, en het lijkt of al haar zintuigen op hem reageren.

“Het was alsof de wereld weg was. Of nee, de wereld bestond nog wel, maar alleen maar uit zijn irissen. Er was geen beweging, geen tijd, geen woord of zelfs maar een ademtocht. Er was niets anders dan zijn blik.”

Ian werkt als hypnoseartiest. Ze worden verliefd en beginnen een relatie. In haar zoektocht naar haar vader ontdekt ze dat er elk jaar een som geld wordt overgemaakt aan haar moeder en dit op haar verjaardag. Maar waarom? Wie was haar vader? Was hij parelduiker zoals haar moeder haar vertelde? Of is er meer aan de hand? Voor Hamako het goed en wel beseft, komt ze in een hele nieuwe wereld terecht. Maar is die wel zo veilig? En wat met Ian? Is hij wie hij beweert te zijn? Dat lees je in dit spannende eerste deel van de verhalen van Hamako: Kinderspel.

De cover van het boek is prachtig vormgegeven door Jolanda Meijer. Onderaan merk je het koude Londen op. Als je het boek draait zie je het mooie Japan. Je voelt de zwaarte die Hamako uitstraalt en de donkere schaduw van de man verhoogt de vraagtekens bij het mysterie dat doorheen het hele verhaal verweven is. De bloedrode letters van de titel Kinderspel vergroten de aantrekkelijkheid om het boek uit het rek te nemen. De betekenis van de titel komt pas op het einde van het boek aan bod. Voor mij was het een aha erlebnis.

Wicher heeft een heel beeldende schrijfstijl. Hij begint met een brand en meteen ben je opgeslorpt door het verhaal. De beschrijving is zo krachtig, dat het lijkt of je die brand bent.

“Dorstig slurpte de vlam van de druipnatte brandstof en kreeg daardoor kracht genoeg om een aanslag te doen op de bruine verflaag die kokend en blaartrekkend oploste en zo het kale hout eronder blootlegde. Gulzig deed het vuur zich tegoed aan deze heerlijke lekkernij…. De blijdschap van de brand was zo groot dat hij het hele huis wel kon omarmen. Strelend gingen zijn vurige vingers over de planken van de buitenmuren… (blz.8)

Dit hoofdstuk zet meteen de trend in voor de rest van het verhaal. Wicher maakt gebruik van gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving, het uiterlijk van de personages, de gevoelens. Hij laat je ook kennis maken met Japanse tradities, de wereld van meditatie en energiebanen, de Japanse zwaardvechtkunst, kenjutsu en kendo, een ongewapende vechtkunst. Wicher doet dit op zo een verhalende manier, dat de informatie het verhaal niet in de weg zit. Het tilt het verhaal net naar een hoger niveau.

Wicher heeft zijn tijd genomen om Kinderspel te schrijven, maar daardoor is het rijk aan geloofwaardigheid en diepgang. Hij heeft op het einde per hoofdstuk een verklarende woordenlijst toegevoegd met de vertaling van de Japanse termen die gebruikt worden. Dit maakt dat je vlot verder kunt lezen, zonder dat je telkens moet gaan uitzoeken waar het over gaat.

Kinderspel is een ontzettend spannende thriller. Je zit soms nagelbijtend op het puntje van je stoel. Een gevecht wordt zo krachtig en gedetailleerd beschreven dat je erbij bent. Je zit daar in het hoekje van die kamer, met al je zintuigen op scherp. Je bloed pompt, je hartslag gaat mee de hoogte in en je voelt de spanning in elke vezel van je lichaam. Wicher heeft een prachtige en krachtige beeldende schrijfstijl. Het lijkt of hij zijn personages is in plaats van dat hij de auteur is. Hij heeft zich zijn personages duidelijk eigen gemaakt, alsof hij een jarenlange band met hen heeft en met hen verweven is. Hij kent hen tot in het diepst van hun ziel en weet dit prachtig over te brengen.

Het boek verveelt geen moment. Net zoals de brand in het begin grijpt het verhaal je vast en laat je niet meer los tot aan de laatste punt. En dan blijkt dat die punt het begin inluidt van het vervolg dat in de maak is. Ik kijk er al reikhalzend naar uit!

Kinderspel gaat over een pittige, moedige, volhardende vrouw. Krachtig en in balans door de lessen van haar Sensei. Vechtend, mediterend, met vuur, maar ook met veel respect gaat Hamako de strijd aan voor waar ze voor staat. Voor wie ze is. Voor haar familie, haar afkomst en haar tradities. Je kunt enkel maar respect hebben voor deze prachtige, sterke vrouw. Een ijzersterk debuut dat van mij 5 welgemeende sterren krijgt!

Ellen

Uitgever: Keytree
ISBN: 9789492719607