‘Het perfecte gezin’ – Marieke Damen

ISBN: 9789402713619

De in de Achterhoek geboren Marieke Damen heeft altijd al een liefde gehad voor lezen. Na de geboorte van haar zoon bracht ze in eigen beheer in 2012 en 2014 twee kinderboeken uit over Saffie de Slang. In 2020 verscheen bij uitgeverij LetterRijn haar eerste thriller Stilleven waarmee ze de Thrillzone Award won voor het beste Nederlandstalige debuut. In 2022 verscheen bij HarperCollins Onbreekbaar waarmee ze genomineerd werd voor de Max Zilveren Vleermuis voor beste thriller. Met Het perfecte gezin levert ze haar derde thriller af. Haar eerdere boeken zijn mij zeer goed bevallen dus ik was erg benieuwd naar haar nieuwste thriller.

Caro van Rooijen is de moeder van de zeventienjarige Violet en de vrouw van de dertig jaar oudere Oscar. Hij is rijk geworden in het vastgoed en ze besluiten hun huis in Amsterdam te verruilen voor een villa buiten de drukke stad waar ze kennismaken met hun nieuwe buren. Ze vragen zich af of ze wel gewenst zijn, als er niet veel later een baksteen door het keukenraam wordt gegooid. Dit lijkt het startsein voor een aantal gebeurtenissen die de relatie tussen Caro en Oscar op de proef stelt. Helemaal als hun dochter verdwijnt en ze beiden geheimen bij zich dragen die verborgen moeten blijven.

Het boek begint met een korte proloog die een belofte is voor de rest van het verhaal en ervoor zorgt dat je snel wil doorlezen. Vanuit drie personen en twee tijdsperiodes wordt het verhaal in korte hoofdstukken verteld. Damen heeft een fijne schrijfstijl en weet de spanning hoog te houden door de hoofdstukjes met een cliffhanger af te sluiten. Naarmate het verhaal vordert, kom je steeds meer van iedereen te weten. Je leert niet alleen Caro en Oscar kennen, maar ook hun buren en de wereld waarin ze zich bewegen. Uiteindelijk komen de verhaallijnen samen en de geheimen langzaam naar de oppervlakte.

Het zoveelste masker, dacht ik moedeloos, maar dat wist hij natuurlijk niet. Wanneer je eenmaal dieper in de verkleedkist zit, wordt het steeds lastiger om eruit te klimmen en komt er op een dag een moment dat je je afvraagt wat je eigen gezicht ook weer was. Zijn we niet allemaal kameleons?

Het perfecte gezin is goed opgebouwd en bevat diverse plottwists die de spanning hooghouden en op het einde valt alles op zijn plek. Je kan dan bepalen of de titel ook de perfecte titel was. Deze psychologische thriller zal je zeker binnen een korte tijd uit hebben, omdat hij niet weg te leggen is. Ik waardeer het boek met 4 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
Genre: literaire thriller
ISBN: 9789402713619