‘Tussen twee werelden’ – Laura Diane

ISBN: 9789044850710

Laura Diane (1978) werd, door de boeken van Suzanne Collins en Veronica Roth en de dystopische werelden die daarin worden geschetst, geïnspireerd om zelf een boek te schrijven. In 2019 verscheen haar eerste boek Als de nacht eindigt. Als groot fan van Disney, Marvel en Walt Disney World besloot ze om de Magic Kingdom trilogie te schrijven. Een dystopische serie voor young adults die zich afspeelt op de meest magische plek ter wereld die zijn duistere kanten laat zien. Tussen twee werelden is het tweede deel in de serie. Mocht je het eerste deel, Tussen twee vuren, nog niet gelezen hebben, dan raad ik je aan om deze recensie niet verder te lezen, want het kan spoilers bevatten.

Het verhaal wordt voorafgegaan door een terugblik op het eerste boek. Als er enige tijd zit tussen het lezen van de twee boeken is het fijn om de gebeurtenissen van het eerste deel weer voor de geest te halen. Vanwege de orkaan Andrea, die in september 2037 een groot gedeelte van Florida verwoest, worden duizenden mensen opgevangen in the Magic Kingdom. De achttienjarige Ayla verblijft in het Be Our Guest-restaurant waar alle wezen worden opgevangen. Alhoewel het fantastisch klinkt om in het pretpark te verblijven, blijkt al gauw dat er voedselschaarste is. De voormalige burgemeester van Tampa, Alexander Redmond, is de voorzitter van de raad van bestuur en doet net alsof er niets aan de hand is. Dan is er ook nog de dreiging van de Hyena’s; een gewelddadige bende uit Tampa. Alsof dat al niet erg is, gaat Ayla steeds meer voelen voor Owen, de zoon van Alexander Redmond.

“Eigenlijk zijn excuses niets meer dan leugens om van je eigen schuldgevoel af te komen”

Tussen twee werelden gaat verder waar deel 1 gestopt was; de brand in de attractie van de Little Mermaid waarbij Meri gewond raakte. Je zit gelijk weer in het verhaal en bent terug in the Magic Kingdom waar het steeds onrustiger wordt en zelfs hardhandig wordt ingegrepen bij een demonstratie. Ze krijgt de mogelijkheid om Alexander Redmond te spreken en hem hiermee te confronteren. De waarheid die daarmee boven tafel komt, zet de wereld van zowel Ayla als Owen op zijn kop. Hierdoor moet ze kiezen tussen haar gevoel en verstand.

Het verhaal wordt vanuit Ayla verteld in de ik-vorm in een meeslepende verhaalstijl. Het pretpark wordt goed beschreven en het komt tot leven. Je wil blijven lezen in het boek; zeker als er halverwege een enorme plottwist zit die ik zeker niet zag aankomen. Vanaf dat moment is het helemaal onmogelijk om het boek weg te leggen en deze was dan ook in korte tijd uit. De personages in het boek zijn heel divers en vooral Ayla maakt een grote ontwikkeling door.

Tussen twee werelden is een dystopisch young adult verhaal met spanning en plottwists die speciaal wordt door de setting in the Magic Kingdom. Als groot Disneyfan is het geweldig om door het park te lopen en zelfs op plekken te komen waar je als bezoeker niet komt. Het hele boek door ga je op zoek naar de zogenaamde easter eggs. Deze staan achterin het boek vermeld en bevatten verwijzingen naar Disney en Marvel films. Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat in het derde en laatste deel. Het verhaal waardeer ik met vier sterren.

Genre: young adult
Uitgeverij: Clavis young adult
ISBN: 9789044850710