‘Strijder’ – Bernard Minier

ISBN: 9789401619240

Bernard Minier behoort tot een kleine groep van succesvolle Franse thrillerauteurs. Zijn reeks over politie-inspecteur Martin Servaz was uitermate succesvol met bijna vijf miljoen verkochte boeken. Eén van de titels uit deze serie is zelfs verfilmd en op Netflix te bekijken. Het boek was wederom beter. De in 1960 geboren auteur begon zijn eigen leven in de historische stad Beziérs, midden in de Languedoc. Hij werkte als douanebeambte en heeft zijn droom om auteur te worden inmiddels uit zien komen.

Strijder is de eerste thriller rond een nieuwe politie-inspecteur. Ditmaal heeft hij voor een vrouwelijk personage gekozen die werkzaam is voor een speciale eenheid van de Spaanse Guardia Civil, Lucia Guerrero.

Samen met een aan de universiteit van Salamanca verbonden groep criminologie-studenten en hun docent Salomón Burges gaat Lucia op zoek naar de moordenaar van haar directe collega. Een dader die pas na de eerste successen van een op de universiteit ontwikkeld datasysteem, als seriemoordenaar kan worden beschouwd.
Ook al is de eerste moord drie decennia geleden gepleegd, het duurt niet lang voordat het team en de vermoedelijke dader elkaar op de hielen zit en een kat en muisspel wordt gestart. Wie jaagt en wie wordt opgejaagd?!

De auteur heeft veel onderzoek verricht naar de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt. We vinden geografische kaarten van een groot deel van Spanje en de plattegronden van de steden Salamanca en Segovia vooraan in het boek. Ook de universiteit van Salamanca wordt tot in detail waarheidsgetrouw beschreven. Autopsies van slachtoffers worden feitelijk weergegeven nadat de auteur uitgebreid contact heeft gezocht met een obductie-assistent.

Als lezer mag je vertrouwen op de kennis van de auteur en dat is prettig. En heeft een keerzijde. Het verhaal heeft tempo maar niet zoals op de achterzijde van de omslag is weergegeven: Een bloedstollende start van een serie die je de adem beneemt tot de allerlaatste pagina. Door de enorme aandacht voor details en geografische duiding verloor het verhaal zijn aantrekkingskracht, wanneer je niet bekend bent met dit deel van Zuid Europa. Een boek dat geschreven lijkt tijdens de pandemie en daardoor een enorm verlangen naar de buitenlucht en het buitenleven ademt.

Omdat de moordzaken al hebben plaatsgevonden voordat Lucia wordt betrokken en je als lezer in het verhaal landt, mis je een deel van deze spanning en huivering. Wat rest is een langdurig onderzoek dat niet voortdurend weet te bouwen op spanning. Daarnaast worden een aantal onderzoeksstappen gezet die waardevolle informatie opleveren, waarbij je als lezer niet kunt volgen waarom dit zo is. Aannames doen en het onderzoek-technisch voortborduren op voorbarig getrokken conclusies zorgen voor afstand tussen verhaal en lezer. En andersom is het ook waar. Voor de hand liggend onderzoek wordt niet direct uitgevoerd, waardoor bruikbare informatie pas veel later wordt gevonden.

Waar de auteur niets aan kan doen is dat de Nederlandse vertaling ook voor verbetering vatbaar is. De zinnen lopen niet vloeiend omdat ze soms letterlijk zijn vertaald en de vertaalde woorden de originele volgorde in de zin hebben behouden. Hierdoor is het soms zelfs gebrekkig Nederlands te noemen.

Het verhaal is qua plot van een hoogstaande kwaliteit. Je wordt op het verkeerde been gezet, verrast en verbijsterd. Kwaliteitskenmerken van deze auteur.
Het personage Lucia Guerrero krijgt gaandeweg in het verhaal meer smoel doordat er stukje bij beetje iets over haar leven wordt prijsgegeven dat helpt om haar van een kartonnen personage te laten groeien naar een levend driedimensionaal gepokt en gemazeld personage. Eén waarmee je niet zo nauw verbonden bent, zoals de fan met Martin Servaz was, maar waarin wel veel potentie zit om je als lezer in de toekomst aan te hechten.

⭐️⭐️ Strijder van Bernard Minier heeft mij niet van mijn sokken geblazen. Zijn vaste schare fans zullen moeten wennen aan een nieuw hoofdpersonage, wat uiteindelijk ongetwijfeld zal gaan lukken. Het verhaal zit qua plot ingenieus in elkaar. Het gehele verhaal mist vaart doordat het teveel gebruik maakt van geografische duiding en kennis. Wat rest is een matige thriller die er qua vormgeving prachtig uitziet. De omslag is mooi en is ook aan de binnenzijde van het omslag in kleur te bekijken. Het gekozen lettertype is aangenaam en de hoofdstukken zijn van de juiste lengte. Ik durf te beweren dat het tweede deel uit deze reeks beter zal zijn.

‘Yesterday, all my troubles seemed so far away
Now it looks as though they’re here to stay
Oh, I believe in yesterday