‘De oorlog van Juliette’ – Bram Baptist

ISBN: 9789464661675

Ik ontving van Hamley Books het e-book in ruil voor deze recensie. Als ik naar de foto kijk op de voorkant van het boek ziet het er echt uit als een historische roman. Dat het verhaal zich afspeelt in de 19e eeuw zie ik af aan de vrouw en haar bij die tijd passende kleding, maar dat het verhaal zich afspeelt in Denemarken zie ik niet aan deze foto. Het lijkt eerder een foto van een Amish vrouw en dat koppel ik niet aan Denemarken.

De oorlog van Juliette speelt zich af aan het Deense hof. Juliette moet van haar vader, prins Noor, trouwen met de kroonprins van Denemarken. Juliette is stiekem verliefd op Erik een zeeman die ze op haar wandelingen met haar vriendin Louise in de haven heeft ontmoet. De vader is heel erg blij dat de verloving wordt aangekondigd want zo kan hij zijn macht in Denemarken vergroten. Na het overlijden van de Deense koning wordt het huwelijk uitgesteld. De strijd om onafhankelijkheid van de hertogdommen Sleeswijk en Holstein mondt vervolgens uit in een oorlog. Het huwelijk tussen Juliette en de Deense kroonprins lijkt verder weg dan ooit. De oorlog zet Denemarken op zijn kop en ook voor Juliette verandert er veel.

Het boek begint met een inhoudsopgave waarin je de titels van de hoofstukken ziet staan. Deze titels verraden iets van de inhoud. De oorlog van Juliette is chronologisch opgebouwd met af en toe een flashback naar het verleden van Juliette. Het boek kent naar mijn mening twee gezichten, aan de ene kant een historische feelgood met eenvoudige zinnen, korte hoofdstukken die makkelijk weglezen en aan de andere kant de historische roman met zoveel feitjes dat het haast saai is. Het heeft een inhoudsopgave met daarin opgenomen de titels van de hoofstukken die al iets van de inhoud verraden. Het boek is chronologisch opgebouwd met af en toe een flashback naar het verleden van Juliette. Ook het personage van Juliette heeft twee kanten, het naïeve meisje met een grote mond en drang naar vrijheid aan de ene kant en aan de andere kant is zij degene die haar vriendin achterlaat in de oorlog om haar leven te wagen om Erik te zoeken, waarvan ze denkt dat ze hem gesneuveld heeft zien liggen op het strijdveld. Die tweedeling zorgde er denk ik ook voor dat ik mij niet goed kon inleven in het verhaal. Het bleef een beetje vlak, op een afstand haast.

Bram Baptist heeft geschiedenis gestudeerd en is daarna het onderwijs ingegaan. Hij schrijft historische verhalen en historische jeugdboeken. Ik denk dat het schrijven van een historisch verhaal toch wat anders is dan compleet historische roman. De oorlog van Juliette is wel een veelbelovende debuutroman en ik ben benieuwd hoe hij zich verder als schrijver ontwikkelt. Daarnaast ben ik nieuwsgiering of zijn volgende historische roman weer een voor mij onbekend stukje geschiedenis in de schijnwerpers zal plaatsen. Omdat ik zeker wel potentie zie in het boek geef ik 3 sterren.

Genre: Feelgood
ISBN: 9789464661675
Aantal pagina’s: 196