‘Strandfeest’ – Suzanne Vermeer

ISBN: 9789400515796

Strandfeest is de nieuwste thriller van één van de grootste thrillerschrijfsters van Nederland. Vermeer heeft maar liefst 39 boeken en bundels geschreven. Met Strandfeest schreef ze haar veertigste boek.

Als Hannah samen met haar bonuskinderen het leven weer op de rit probeert te krijgen, boekt ze een vakantie naar Macedonië. Naar een vakantiepark aan het meer van Ohrid. De kinderen, Max en Vera, hebben in eerste instantie de grootste lol. Wanneer een van de leden van het animatieteam op tragische wijze om het leven komt, en dit niet het eerste dodelijke slachtoffer blijkt te zijn op het vakantiepark, gaan alle haren bij Hannah recht overeind staan. Ze gaat op onderzoek uit. Want niet alleen op het vakantiepark blijkt van alles niet te deugen, ook aan de strandfeesten voor de jongeren blijkt van alles ondeugdelijk te zijn.

Eerder las ik het laatste boek van Vermeer, namelijk Gletsjer. Hier was ik helaas iets minder van gecharmeerd. Toch blijven de boeken heerlijk om te lezen en zo besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en me toch te wagen aan Strandfeest. En maar goed ook. Deze keer vond ik het boek vele malen beter. Waar het aan lag?

De schrijfstijl was kort en bondig. Geen ingewikkelde lange zinnen of moeilijke woorden. Ook had Vermeer, naar mijn idee, geen ellenlange beschrijvingen toegevoegd om bepaalde dingen te omschrijven. Een korte, maar duidelijke beschrijving van bijvoorbeeld het chalet op de camping was voldoende om een beeld te vormen. Hierdoor bleef de vaart in het verhaal. Doordat er een constante spanning tussen de bladzijden hing, wilde ik maar één ding en dat was doorlezen tot het einde. Er gebeurde genoeg om het boek interessant te maken. Niet zo spannend dat je op het puntje van je stoel zat, maar genoeg om door te willen lezen.

De personages waren erg verschillend, wat ervoor zorgde dat ik voor de ene persoon meer sympathie voelde dan voor de ander. Zo kon Hannah mijn sympathie wel krijgen; om voor het eerst na het overlijden van je man, zo ver weg op vakantie te gaan met je kinderen. Chapeau! Maar ik vond het personage van Jayden weer totaal niet leuk en campingbaas waardig.

Het boek is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel kom je vooral veel te weten over de situatie van Hannah en haar gebeurtenissen op de camping. In het tweede deel leer je Malou, het meisje uit het animatieteam, beter kennen. En worden de verhoudingen en relaties binnen Blue Lake Resort al stukken duidelijker voor de lezer. In het derde deel lees je afwisselend door de ogen van Malou en Hannah over de gebeurtenissen op de camping. Dit laatste deel vond ik dan ook het spannendste stuk. Hierin krijg je de cliffhanger en wordt alles in één klap duidelijk.

Wel had ik het interessant gevonden als Vermeer zich nog wat meer verdiept had in de mythe die bij het meer van Ohrid hoorde. Namelijk over ‘the bay of bones’, een paaldorpje dat is gezonken, waarvan men in het boek zegt dat de bewoners van dit prehistorische paaldorp zich voeden met zwemmers.

Strandfeest is een goed geschreven, vlotte thriller met genoeg spanning om je aan je strandbedje te kluisteren. Het boek krijgt van mij dan ook een 3.5 zonnige sterren!

Leuk detail: in juli komt er weer een nieuwe thriller van Suzanne Vermeer uit. Het boek heet De vallei en neemt je mee naar de wijngaarden in Australië. Mijn interesse is gewekt!

Uitgeverij: A.W. Bruna