‘Gletsjer’ – Suzanne Vermeer

ISBN: 9789400514508

Suzanne Vermeer is een van de best verkopende thrillerschrijfsters in Nederland. Sinds in 2006 het eerste boek All-inclusive uitkwam, is het hek van de dam en zijn er reeds 55 boeken verschenen. Elk jaar verschijnt er een zomer en winter thriller van Suzanne Vermeer. In 2011 werd bekend dat Suzanne Vermeer het pseudoniem voor de inmiddels overleden Paul Goeken was. Wie nu de thrillers schrijft is een groot geheim.

Vijftien jaar na het overlijden van hun vader gaan de zussen Judith en Maaike naar Garmisch-Partenkirchen om hun vader middels een skitrip te gedenken. Door Judith haar politieke carrière, haar partij is erg begaan met de smeltende gletsjers, zijn zulke tripjes bijna onmogelijk geworden. De zussen genieten in eerste instantie dan ook erg van hun vakantie samen. Maar wat de perfecte zussenvakantie had moeten worden, mondt uit tot een drama wanneer Judith verongelukt. Maaike gelooft niet dat de dood van haar zus slechts een noodlottig ongeluk is en gaat op onderzoek uit.

Ik heb al veel boeken van Suzanne Vermeer gelezen, zoals Nachtvorst, Dwaalspoor en Het strandhuis. Net als bij de boeken van Linda van Rijn heb ik soms moeite met de winterthrillers. Ook bij Gletsjer moest ik even inkomen. Het verhaal vond ik op sommige momenten net iets te veel aangedikt of te onrealistisch. Want wie wordt er vastgebonden in een gletsjer met een tikkende tijdbom bij zich… Niet helemaal realistisch als je het mij vraagt. Terwijl de boeken van Vermeer zo herkenbaar zijn, omdat het vaak gaat over personen waarmee de lezers zich goed kunnen identificeren.

Ondanks dat het verhaal mij op zich wat tegenviel, is de schrijfstijl van Vermeer altijd eenvoudig en fijn leesbaar. Door de korte hoofdstukken leest het verhaal gemakkelijk weg. De spanningsboog in deze thriller is niet constant gespannen, maar Vermeer weet de lezer wel geboeid te houden. Doordat er steeds gewerkt wordt naar een climax, blijf je doorlezen. Jammer vond ik wel dat het einde wat afgeraffeld leek. Net wanneer het echt spannend werd, moest het verhaal alweer afgerond worden. Wat mij betreft had de zoektocht naar bepaalde personen in het verhaal stukken korter gekund, waardoor er meer woorden overbleven voor het eind.

Verwarrend vond ik soms ook de vele personages die bij het verhaal betrokken werden. Het werd hierdoor wat ingewikkeld. Wel weet Vermeer een aantal onderwerpen aan te snijden die op dit moment hot items zijn in politiek Nederland, zoals de klimaatverandering en het bedreigen van politici.

Gletsjer is een ideaal boek om tussen de zwaardere lectuur door te lezen. Een vermakelijk verhaal, waarbij belangrijke onderwerpen aangestipt worden. Door de beeldende omschrijving van de omgeving, voelt het zelf alsof je even op de lange latten staat! Gletsjer krijgt van mij 2.5 ster.

Genre: literaire thriller
Uitgever: AW Bruna
ISBN:9789400514508