‘Wie het eerst komt’ – Bo Svernström

ISBN: 9789402711462

Wie het eerst komt is het derde deel in de Carl Edson-serie van de Zweedse Bo Svernström. De vertaling is door Corry van Bree gedaan. In 2018 verscheen zijn debuut, het eerste deel, Wie zint op wraak, in het Nederlands. En in 2020 volgde Wie zonder zonde is. Svernström, ooit begonnen als journalist voor de Aftonbladet, is nu een bestsellerauteur. Hij heeft gestudeerd aan de universiteit van Gothenborg, en daar een PhD in Zweedse literatuur behaald.

Inspecteur Carl Edson en zijn team worden bij een bloedbad in een zomerhuis geroepen. Het onderzoek ter plaatse roept meteen vraagtekens op. Er liggen drie lichamen verspreid door het huis. Één ervan blijkt dat van de acht dagen geleden ontvoerde financieel directeur en vice CEO van een mijnbouwbedrijf, Jens Rudberg Karlsson ,te zijn. De andere twee zijn militante milieuactivisten. En dan wordt er na verder onderzoek in de woning een verwarde persoon aangetroffen in een kast. Wie is deze blinde vrouw en klopt het wel wat zij zegt? Het onderzoek verloopt moeizaam en wordt bemoeilijkt doordat de teamleden niet op één lijn liggen en achter de rug van Carl om hun eigen onderzoek doen.

Wie het eerst komt is opgedeeld in vier delen: Edith, Oscar, Rebecca, en Edith en Rebecca. Het verhaal wordt verteld vanuit steeds wisselende perspectieven, waardoor de lezer de personages goed leert kennen. Het boek bevat korte hoofdstukken en is vlot geschreven. Door de politieverhoren komt de lezer er langzaam achter wat er is gebeurd en wat de motieven zijn.

Verder haalt de lezer veel informatie uit de karakters en de gedragingen van meerdere verdachten. Aan het eind van elk deel loopt de spanning op en doordat deze met een cliffhanger eindigt blijft het verhaal boeien. De meerdere onverwachte plotwendingen zorgen soms voor een grote verrassing, daar niet alles is wat het lijkt, wat spanning verhogend werkt. Personages zijn goed uitgewerkt, waarbij er veel aandacht is voor de blinde vrouw en haar verleden. Ook de manier waarop de politieagenten met elkaar omgaan komt aan bod, want ze zijn niet altijd even vriendelijk tegen elkaar. Er wordt heel wat gevit en de speculaties in het lopende onderzoek zijn niet van de lucht. Maar hier moet Carl niets van hebben, man van de feiten die hij is. Ook eenzaamheid en slecht eten onder de politieagenten komt duidelijk naar voren in de vertelling. Svernström heeft een actueel verhaal geschreven waarin hartverscheurende dingen aan het licht komen.

Wie het eerst komt is een thriller waarin het moeilijk is om de waarheid van leugens te onderscheiden, waardoor misleiding aan de orde van de dag is. Deze boeiende psychologische thriller krijgt 4 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402711462
Aantal pagina’s: 430