‘Vuurduivel’ – Nathalie Pagie

ISBN: 9789022594971

Australië 2052. Mens en natuur is zich nog aan het herstellen van de Big Fires die zo’n twaalf jaar geleden plaats vonden. Nog steeds heerst er een enorme droogte. Op een warme zomerse dag geniet een jong gezin van een picknick. Dit gezellig samenzijn verandert plots in een nachtmerrie wanneer de huid van de vrouw begint te smeulen. De rook komt uit haar mond en vlammen schieten uit haar buik omhoog. Het lukt Jake niet om zijn vrouw te redden, waardoor Kirstie een gruwelijke dood sterft. Een jaar na de tragedie wordt Jake gevraagd om zich aan te sluiten bij het eliteteam van de brandweer. Er loopt een terrorist rond die al meerdere zware branden stichtte, en nu weer dreigt toe te slaan indien hij niet krijgt wat hij vraagt. Intussen merkt Emily, Jakes zus en journaliste, een toename van spontane zelfontbranding op. Wanneer ze op onderzoek gaat, loopt ze groot gevaar. Net als Jakes zoontje Sam. Jake heeft geen tijd te verliezen wil hij zijn zoon redden.

Met Vuurduivel heeft Nathalie Pagie een beklijvende thriller geschreven, die inspeelt op de huidige klimaatproblematiek en de mogelijke gevolgen in de toekomst. Een kruising van een ecothriller en een dystopische thriller, zeg maar. Het boek won in oktober de MAX Zilveren Vleermuis 2022, de prijs voor de beste thriller van het jaar. Pagie debuteerde met De Toneelclub in 2013, en heeft sindsdien al behoorlijk wat thrillers geschreven, onder andere Camping Oosthoek en Helsinki.

Vuurduivel weet vanaf het begin te boeien. Het eerste hoofdstuk begint direct al heftig en zorgt voor een eerst piek in de spanning. Tegelijk zijn er veel vragen, over het hoe en waarom, wat je als lezer enorm prikkelt. Ook verder in het verhaal blijft de spanning aanwezig, waarbij de lijn wordt doorgetrokken tot aan de spannende ontknoping. Dit is voor een groot deel te danken aan het dystopische tintje dat in het verhaal aanwezig is: verwoestende branden die in de nabije toekomst leiden tot een catastrofe in Australië voor zowel mens als natuur. Dit zet je als lezer echt aan het denken, zeker gezien de huidige klimaatveranderingen.

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere personages, wat zorgt voor een wisseling in vertelperspectief. Afwisselend krijgen we het verhaal mee vanuit Jake en Emily, maar ook de vuurduivel komt aan het woord, wat het extra spannend en interessant maakt. Gecombineerd met korte hoofdstukken zorgt dit voor de nodige cliffhangers. Daarnaast bestaat het boek uit twee delen. Deel één speelt zich af in het Australië van 2052 en later. We volgen daar hoofdzakelijk Jake en Emily, die elk hun eigen doel willen behalen. Het tweede deel gaat terug naar het verleden, ten tijde van de Big Fires, waarbij je als lezer zo meer inzicht krijgt in de geschiedenis van de vuurduivel en de wederopbouw van Australië.

De personages zijn allen goed uitgewerkt. De weg die Jake aflegt na de dood van zijn vrouw is zeer realistisch weergegeven. Van intens rouwen tot zichzelf herpakken en een nieuw doel voor ogen hebben. Jakes zus Emily neemt intussen de zorg voor haar neefje Sam op zich. Zij is journaliste en voert haar eigen onderzoek uit over de omstandigheden waaronder Kirstie stierf. En dan heb je nog de vuurduivel, die zijn eigen redenen heeft om te doen wat hij doet. Een roekeloze persoon met een duidelijk doel voor ogen, maar die tegelijk toch ook een menselijk kantje krijgt. Zelfs al zijn de daden onvergefelijk. Verder is het verhaal doorspekt met emoties. Afschuw, medelijden, liefde en haat wisselen elkaar voortdurend af.

Nathalie Pagie heeft een meeslepende en beschrijvende schrijfstijl. Vooral het landschap wordt uitermate goed omschreven. In combinatie met de sfeer die Pagie weet te creëren, word je zo meegezogen in het verhaal. Handig hierbij is de landkaart vooraan in het boek, zo heb je ook visueel een overzicht van waar zich alles afspeelt. Vuurduivel komt realistisch over, mede door de actuele thematiek rond het klimaat. Klimaatopwarming, extreem weer… het is al een hele tijd een vast onderwerp in het nieuws. Het verhaal toont dan ook aan wat er zou kunnen gebeuren als dit alles uit de hand loopt. Alsof het een soort van waarschuwing is. Vuurduivel is genieten en huiveren tegelijk, met een sterk ‘wat als’ gevoel. 4,5 sterren!

Genre: literaire thriller
ISBN: 9789022594971
Aantal pagina’s: 304