‘Sterf voor mij’ – Mikaela Bley

ISBN: 9789400515147

Sterf voor mij van Mikaela Bley is het eerste deel in de serie rond onderzoeker Henrik Hedin, ook wel The Killer genoemd. De vertaling is van Corry van Bree. De Zweedse schrijfster Mikaela Bley is geboren en getogen in Stockholm. Ze werkte als inkoper voor het TV-station TV4, maar schrijft nu fulltime. Eerder verscheen haar thrillerserie met Ellen Tamm als misdaadverslaggever van TV4. Deze bestaat uit Dochter vermist, Donker water, Kwaad licht en De meisjes zonder naam.

In de proloog van Sterf voor mij is een onbekende vrouw aan het woord. Wat ze vertelt roept spanning op die tijdens het lezen niet meer weggaat.

“Als ze er in de toekomst ooit achter komen wat ze voor hen heeft moeten doen, zullen ze het haar vergeven.” (pag.7)

Dan gaat het verhaal verder en wordt Gustav Jovanovic door de Zweedse politie gesommeerd om thuis te komen in zijn strandvilla, want zijn vrouw Caroline en hun twee dochtertjes worden vermist. Dit is het begin van een ware lijdensweg, niet alleen voor Gustav, maar ook voor onderzoekers Henrik Hedin en Leia Kaplan. Leia wordt er moedeloos van, de tips stromen binnen, alleen de gouden tip ontbreekt. Leugens stapelen zich op, waardoor de waarheid moeilijk te achterhalen is. En de tijd dringt, doordat Caroline diabetes heeft.

Het boek is opgedeeld in drie delen en speelt zich in tien dagen af. Het verhaal wordt vanuit wisselende perspectieven verteld die boven de hoofdstukken staan. Deze schrijfwijze zorgt ervoor dat de vermissing van verschillende kanten bekeken wordt en een beetje mysterieus is.

Er is veel gebeurd in het leven van Gustav en Caroline wat zijn sporen nagelaten heeft. De lezer leert het echtpaar redelijk kennen, maar of het klopt wat ze te horen krijgen is lange tijd onduidelijk. De cliffhangers maken dat de spanningsboog gespannen blijft en dat het boek niet weg te leggen is. Voor de politie is het een verwarrende verdwijningszaak, waarbij dingen aan het licht komen die Gustav in een ander daglicht stellen. Vertrouwen onderling is ver te zoeken wat verdachtmakingen in de hand werkt. Door de vele plotwendingen en het spanningsveld tussen Henrik en Leia zit de lezer soms op het puntje van zijn of haar stoel.

De personages passen goed in de vertelling en komen realistisch over. Caroline is een vrouw die gevormd is door haar controlerende en bekritiserende moeder. Gustav heeft narcistische trekjes, gaat graag zijn eigen gang en loopt niet in de pas. Zowel Caroline als Gustav hebben karaktertrekjes met een ‘dubbele lading’. Er is veel aandacht voor de denkwijze van Henrik en Leia. Henrik ziet nooit iets over het hoofd en geeft niet op. Leija voelt zich als gekleurde vrouw achtergesteld in het politiekorps, hij is de witte bevoorrechte man en zij behoort tot een minderheid en is vrouw. Er wordt zoveel niet gezegd wat tussen de regels door duidelijk wordt. Leia ziet Gustav vanwege zijn afkomst meteen als verdachte. Hij toont geen emoties en is een onaangenaam heerschap. Tevens speelt zijn Bosnische afkomst en het feit dat hij een neef van Asif Nicolien, leider van De Familie – een Bosnische bende – is, een rol bij haar vooroordeel.

Bley heeft een vlotte schrijfwijze en maakt regelmatig gebruik van Bosnische woorden. Het einde bevat een plottwist die heel goed bij het verhaal past en waardoor de proloog begrepen gaat worden. Sterf voor mij is een verhaal, waarbij niets lijkt te kloppen in het speurwerk en de onderzoekers er een apart gevoel aan overhouden. Deze psychologische thriller krijgt 4,5 sterren.

Uitgever: AW Bruna
ISBN: 9789400515147
Aantal pagina’s: 431