‘De Laatste Beer’ – Hannah Gold

ISBN: 9789021471143

De laatste beer is het debuut van Hannah Gold en is voor de auteur onmiddellijk een schot in de roos. In 2021 was het boek het best verkochte debuut en in 2022 won het verhaal ‘The Blue Peter Book’ en de ‘Waterstones Children’s Book’ prijs. De auteur houdt van dieren en is begaan met onze planeet, beide onderwerpen staan dan ook centraal in haar verhalen. Ik werd aangetrokken door de mooie cover, die mij nieuwsgierig maakte naar het verhaal.

April haar vader krijgt een nieuwe job aangeboden, maar hiervoor moet hij zes maanden verblijven op het afgelegen Bereneiland. Hij beslist uiteindelijk om zijn dochter April mee te nemen. Het Bereneiland is een verlaten plaats en er zouden volgens hem ook geen beren meer leven. April vult haar dagen op het eiland met ontdekkingstochten en op een avond ziet ze een schim van een beer. Het blijkt een grote ijsbeer te zijn die honger heeft en eenzaam is. Ze sluit vriendschap met hem en wil hem helpen om terug in Spitsbergen te raken. Maar in haar eentje is het niet zo eenvoudig. Zal het haar lukken om haar grote vriend Beer te redden?

De laatste beer is een verhaal die jong en oud zal boeien. De auteur heeft een fijne en aangename schrijfstijl die iedereen zal bekoren. Het boek gaat over zoveel meer dan April, haar vader en Beer. Via hun verhaal bereikt de auteur heel wat jonge lezertjes en maakt ze hen bewust van de problemen waar onze planeet mee te kampen heeft: vervuiling en de opwarming van de aarde. Naast deze thema’s staan ook vriendschap en de relatie ouder-kind centraal. April en Beer bouwen een sterke band op, de basis van hun trouwe vriendschapsband. April kijkt met een heldere blik naar de natuur en heeft er veel respect voor. Jonge lezertjes zullen veel leren van deze heldin en volwassenen zullen een andere kijk krijgen op de klimaat problematiek.

De personages zijn heerlijk herkenbaar en de interacties tussen hen worden op een realistische manier in beeld gebracht. April is een typische tiener die in haar eigen fantasierijk wereldje leeft. Haar vriendschap met Beer is bijzonder en de auteur weet dit op een prachtige manier weer te geven. Nadat haar moeder gestorven is, loopt de relatie met haar vader wat stroef, doch is hun band sterk en houden ze van elkaar.

Het boek bevat heel wat prachtige zwart-wit tekeningen van Levi Pinfold, die het leesplezier alleen maar vergroten. Het verhaal wordt zo meer visueel en je kan je zo voorstellen hoe de kleine April naast de enorme grote Beer staat.

Hoewel dit een fictief jeugdboek is, staan er achteraan het boek toch bronvermeldingen. Bovendien heeft de vertaler de moeite genomen om Nederlandstalige bronnen op te zoeken die gelijkwaardig zijn aan de Engelse bronnen die in de originele editie vermeld staan. Dit is zeker een extra ster waard, gezien het hier om een jeugdboek gaat en het jonge lezers kan aanzetten om meer op te zoeken over de aangesneden onderwerpen. Hiernaast zal de auteur in een nawoord extra toelichting geven over haar liefde voor ijsberen en hoe ze in de echte wereld zijn (niet zo zachtaardig zodat je hen kan knuffelen zoals April doet).

De laatste beer is een prachtig debuut en heeft terecht al heel wat prijzen gewonnen. Ik kijk al heel hard uit naar het volgende verhaal De verdwenen walvis van deze auteur. 5 schitterende sterren!

Genre: jeugd
Uitgever: Volt