‘Stad vol Geesten’ – V.E. Schwab

ISBN: 9789022599501

Victoria Elizabeth Schwab (1987) is een uiterst succesvolle Amerikaans auteur van fantasyboeken. Het eerste deel van de Schemering-trilogie werd door ondermeer The Guardian uitgeroepen tot een van de beste fantasyboeken van dat jaar. De filmrechten zijn reeds verkocht. Schwabs werk wordt in 25 talen vertaald en Het onzichtbare leven van Addie LaRue stond wereldwijd wekenlang bovenaan in de bestsellerlijsten. Schwab woont afwisselend in de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Dat laatste is goed te merken in Stad vol Geesten. Het verhaal gaat over Cassidy Blake. Zij woont in Amerika samen met haar ouders die zogeheten Inspookteurs zijn. Zij schrijven boeken over geestverschijningen zonder dat ze er ooit een hebben gezien. Dat heeft Cassidy overigens wel. Haar beste vriend Jacob is er zelfs één. Net wanneer Cassidy zich verheugt op een strandvakantie, krijgen haar ouders het nieuws dat ze een televisiedocumentaire mogen maken over plaatsen in de wereld waar de kans op geesten het grootst is. Ze vertrekken, tot grote teleurstelling van Cassidy, naar het regenachtige Edinburgh in het natte Schotland. Hier maakt ze kennis met Lara, een meisje met een bijzondere taak. En ze ontmoet samen met Jacob veel andere geesten. Sommige zijn aardig, andere levensgevaarlijk.

Het boek ziet er uit om je vingers bij af te likken. Boekerij heeft een goed oog voor uiterlijk. Als recensie-exemplaar heb ik de beschikking over de Limited Edition, met gekleurd boekblok en zo’n nare sticker met de tekst Limited Edition. De afbeelding op het omslag is van de buitencategorie. Cassidy staat afgebeeld met haar kat Grim en pas wanneer je beter kijkt en voelt (!) merk je dat er talloze geesten om haar heen staan. Schitterend!

Het gekleurde boekblok is rood en toont belangrijke gebouwen uit Edinburgh. De schutbladen in het boek bevatten talloze schaduwafbeeldingen van katjes en het boek bevat enkele sfeer verhogende illustraties van Laura Sampaio de Queiroz. Tot slot vind je voorin het boek ook een kaart van Edinburgh met alle voor het verhaal noodzakelijke locaties erop afgebeeld. Een mooie kaart overigens.

Schwab schrijft een voor haar doen kort verhaal dat is weergegeven in een tamelijk groot lettertype. In drie uur had ik het boek dan ook uitgelezen. Het verhaal is leuk, spannend en bovenal oppervlakkig. Liefst had ik het plot van dit verhaal in een meer uitgewerkte vorm gezien. Soms heeft het iets van een samenvatting. De lovenswaardige hoeveelheid fantasie waarover de auteur beschikt, wordt door de uitwerking tekort gedaan.

Het is opvallend dat Cassidy en Jacob als beste vrienden op bepaalde momenten inhoudelijke gesprekken voeren die als kennismaking aanvoelen. Wanneer je al zo lang beste vrienden bent, hoef je de basis van elkaar niet meer te delen of er verbaasd over te zijn. Dat voelt vreemd aan.

Daarnaast valt mij op dat er talloze figuranten zijn die nauwelijks een rol spelen in het verhaal. Gevoelens als leuk, sympathiek, grappig, lief, zorgzaam of gevaarlijk kun je hierdoor nauwelijks op de personages plakken. Hierdoor wordt het boek nergens zo mooi als het er uitziet.

Laatste punt van kritiek betreft de doelgroep. Ik heb geen idee voor wie dit boek is bedoeld. De NUR-code (334) geeft aan fantasy, het boek geeft niets prijs. Op Hebban.nl staat dat het fantasy is voor 10-12 jaar wat goed mogelijk is, hoewel hier niets over in het persbericht staat. Op Wikipedia lees ik dat wanneer V.E. Schwab kinderboeken schrijft, dit als Victoria Schwab wordt gedaan. Dat is hier niet consequent doorgevoerd.

De keerzijde is dat het schimmig houden van de doelgroep volledig consistent is met de laaghangende mist van Edinburgh. Een stad waar de spanning, historie en magie van afstraalt.

De auteur refereert in Stad vol Geesten enkele malen aan Harry Potter en J.K. Rowling. Er is grote waardering van Schwab voor dit magische epos. V.E. Schwab beweegt zich aan de randen van het genre maar komt met het eerste boek uit deze serie kwalitatief te kort in vergelijking tot de eerste uit de Potter-reeks.

⭐️⭐️⭐️ Met Stad vol Geesten van V.E. Schwab heb je een prachtig vormgegeven en met gekleurd boekblok bedrukt boek in handen. Dat Victoria kan schrijven én beschikt over een enorm rijke fantasie is ook duidelijk. Het heeft een aantal aangename leesuurtjes gebracht. Minder duidelijk is om vast te stellen wie er nu écht blij gaat zijn met dit eerste boek uit een nieuwe serie over Cassidy Blake. Naast de enorme schare fans van de auteur weet ik oprecht niet wie nu de doelgroep is voor deze serie. Een fantasievol dilemma.

‘Wasted feelings
Broken meanings
Time is fleeting