‘De nazaten’ – Saskia Noort

ISBN: 9789044362374

De Nazaten is deel drie en tevens de afsluiter van het drieluik omtrent Michel en Karen Brouwer. De eetclub is het eerste deel van deze reeks, en deze werd na een enorm succes verfilmd. We hebben negen jaar gewacht op deel twee, genaamd Debet. De nazaten komt dit jaar gelijktijdig uit met Saskia haar twintig jaar schrijverschap.
In De nazaten worden de laatste verhalen van ‘de brotherhood’ (de eetclub) uit de doeken gedaan en de laatste personen gewroken. Een enigszins teleurstellend einde aan een spetterende reeks.

Tien jaar hebben we gewacht op de afsluiting van dit drieluik, mede daarom valt deze tegen. Het lange wachten weegt hier mijns inziens niet tegenop. Afgesloten is deze echter zeker, daarover laat het einde geen twijfel. Het is fijn om te lezen dat Saskia Noort niet bang is om personages te verliezen en moeilijke beslissingen te maken. Een passend einde aan de reeks. Het boek begon ook direct spannend doordat er al vrij snel een afrekening komt en je vol spanning zit.

Als het bijna twintig jaar terug is dat je De eetclub las, wil je wellicht een opfrisser. Ik zou aanraden de andere delen eerst te lezen. Dit voegt enorme diepgang toe én er is een kans dat je het anders niet kunt volgen. Persoonlijk vind ik het prettig dat het boek deze diepgang heeft en dus alleen te volgen is als je de andere boeken las. Het zorgt voor inside informatie. De diepte en breedte in kunnen, in het verhaal zitten, omdat je hier al geweest bent.

De nazaten gaat dieper in op familiebanden, en dan vooral op de onderlinge band tussen de huisgenoten van het gezien Karin Brouwer. Daarnaast zijn er ook terugblikken naar het verleden. We lezen vanuit het perspectief van Karin en haar dochters Sophie en Annabelle. De tijdlijnen lopen door elkaar en deze lijnen zijn goed uitgedacht. Toch vond ik het jammer dat er ongeloofwaardige momenten voorkomen en miste ik soms diepgang. Het leest niet persé vlot weg maar houdt toch de spanning erin.

Saskia Noort is een beroemd crime schrijver en tevens journalist. Haar boeken zijn meestal vrij dun en lezen vlot. Ze zijn spannend en pakkend vanaf het begin. Zo ook De nazaten. Toch vond ik deze niet zo meeslepend als anders en miste ik binding met de karakters en het verhaal. Wel las De nazaten vlot weg en kende het boek voldoende spanning. Deze sleepte mij echter niet mee zoals gewoonlijk. Het personage Karin is niet altijd geloofwaardig of realistisch neergezet. De nazaten geef ik 3 sterren.

Jasmijn

Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044362374