‘Spin’ – Lars Kepler

ISBN: 9789403107516

Saga Bauer ontving drie jaar geleden een prentbriefkaart met daarop een lugubere tekst over een pistool met negen witte kogels. Hiervan was een bestemd voor Joona Linna. En alleen Saga zou hem kunnen redden. Nadat er drie jaren voorbijgaan zonder dat de dreiging reëel wordt, lijkt het slechts om een vreemde actie te gaan. Maar dan verandert alles.

Er wordt een eerste moord gepleegd, waarbij het lichaam in een ver ontbindende staat in een zak wordt gevonden. Met in de buurt een wit kogelpatroon. De politie kan de dader stoppen, maar dan moeten ze erin slagen om op tijd zijn/haar moeilijke raadsels te ontcijferen. Anders gaat het moorden door. Joona Linna en Saga Bauer gaan de strijd met de dader aan, zelfs als hun speurtocht steeds gevaarlijker wordt. De moordenaar werkt namelijk toe naar zijn ultieme doelwit.

Achter de naam Lars Kepler schuilt het schrijversechtpaar Alexandra Coelho en Alexander Ahndoril. Hun thrillerdebuut Hypnose in 2009 – wat later zou verfilmd worden – was een wereldwijd succes. Het was het eerste deel uit de populaire reeks rond de Fins-Zweedse inspecteur Joona Linna. Met Spin is het duo al aan hun negende deel in deze serie toe. Het pseudoniem Lars Kepler is overigens een verwijzing naar de overleden misdaadschrijver Stieg Larsson en de Duitse wetenschapper Johannes Kepler. Leuk weetje, toch?

Het boek opent met een spoilerwaarschuwing naar de lezers toe. In het boek worden namelijk sommige gebeurtenissen uit Lazarus en sommige details uit Slaap onthuld. Wie dus beide boeken, en in het bijzonder Lazarus nog niet heeft gelezen, doet er goed aan om Spin nog even dicht te laten. Ook als je optimaal van dit verhaal wil genieten.

Zoals verwacht weet het verhaal je als lezer vanaf de eerste bladzijde te boeien. Al in het eerste hoofdstuk voel je de spanning stijgen wanneer het hoofd van de Nationale Operationele Afdeling van de politie wordt aangevallen en verdwijnt. De eerste moord is een feit. Wanneer Saga Bauer daarop een pakketje ontvangt met een tinnen poppetje en een raadsel, wordt de boel op scherp gezet. Op deze geheimzinnige manier daagt de dader de politie uit om de moord op het gekozen slachtoffer te voorkomen. Daarvoor moeten ze op tijd het raadsel zien op te lossen. De spanningsboog blijft door dit kat-en-muisspelletje tussen dader en politie de hele tijd strak gespannen.

Hoewel de plot bij momenten voorspelbaar is en de plotwendingen niet altijd even logisch zijn, houdt het verhaal de lezer toch goed in zijn greep. De hoge spanningsgraad en vele actie zorgt voor een boeiende verhaallijn. En vergeet hierbij de gruwelijkheid niet. Spin is namelijk geen verhaal voor doetjes. Een sterke maag is noodzakelijk voor de tot in detail uitgewerkte moorden. De dader weet perfect wat hij doet. Hij is zowel intelligent als wreed, en speelt een psychologisch spelletje met de politie.

De grootste rol – naast de dader – is voor Saga Bauer weggelegd. Een groot verschil met Lazarus, waar ze nauwelijks in voor kwam. Na haar ziekteverlof werkt ze nu als detective. Dit verandert wanneer de dader haar bij zijn spelletjes betrekt. Bauer schuwt daarbij het gevaar niet. Wel twijfelt ze soms aan haarzelf, wat het moeilijk maakt om haar leven weer op orde te krijgen. Joona Linna speelt uiteraard ook een belangrijke rol in het boek, maar de evolutie van zijn personage lijkt wat te stagneren. Veel nieuws kom je als doorgewinterde Kepler-lezer niet over hem te weten in Spin. Wat wel opvalt, zijn enkele vreemde keuzes die worden gemaakt door de personages. Iets dat wellicht te wijten is aan hoe ze met elkaar communiceren. Een puntje van kritiek dat in het volgende boek hopelijk beter is. Hopelijk is dan ook hypnotiseur Erik Maria Bark (stiekem mijn favoriete personage) weer van de partij!

Lars Kepler heeft een detaillistische en filmische schrijfstijl, waardoor je haast door het verhaal vliegt. De grens tot waar deze details niet tot een te veel aan informatie gaan leiden, is echter flinterdun. Waardoor Kepler enkele keren deze denkbeeldige lijn overschrijdt, en het leestempo even stagneert. De korte hoofdstukken zijn dan weer snelheid bevorderend.

Spin is een intrigerende thriller die voor de nodige koude rillingen zorgt. Psychologisch ijzersterk, maar met enkele zwakheden die je minder in de vorige boeken zag. Toch is het boek een (letterlijk) dikke aanrader, en is de genoemde terugkoppeling naar vorige delen een pluspunt voor zij die de hele reeks al lazen. 3 harige sterren!

Genre: literaire thriller
Uitgever: Cargo
ISBN: 9789403107516