‘Spiegeldood’- Joni Voorter

Genres: ,

ISBN: 9798223239178

Volgens Joni’s Bookquest is Joni Voorter een student die recensies schrijft en ervan droomt ooit een boek te schrijven. Tot nu toe heeft ze korte verhalen uitgegeven en novelles waarvan Spiegeldood de laatste is en vandaag wordt uitgebracht. Joni Voorter is een pseudoniem en Romi de Temmerman staat als auteur op de derde bladzijde van het boek vermeld.

Liv Vanoppen is journalist, maar moet saaie artikelen schrijven zoals over de vergrijzing en wil nu wel eens een echte primeur hebben waardoor ze hogerop kan komen. Op het internet vindt ze door professor Wulfs gedeelde informatie over spiegeldood. Als Liv hier een verhaal in ziet, maar haar werkgever niet, besluit ze het op eigen houtje uit te zoeken en boekt een weekend weg naar Mosdorp, gelegen in Wallonië. Heeft ze gelijk een mooi cadeau voor het jubileum met haar vriendin. Wat een eenvoudig interview lijkt met de professor krijgt al gauw een sinistere wending waarbij Liv steeds meer over spiegeldood te weten komt.

Wat precies spiegeldood is, kan niet verteld worden zonder spoilers weg te geven. Het is wel een fascinerend gegeven voor het verhaal en de plot: spiegeldood. En daar is het helaas ook bij gebleven. Doordat het boek maar 58 bladzijdes bevat, wordt het verhaal er in sneltreinvaart doorheen gejaagd. Het verhaal kent geen verdieping en je hebt geen tijd om de personages te leren kennen. Daarom zijn de keuzes die ze maken en de reacties die ze geven niet goed te plaatsen of erg logisch. De schrijfstijl is vlot, maar geeft me, vooral in het begin van het verhaal, het gevoel alsof ik een feelgood lees. Niets te nadele van dit genre (ik hou hier op zijn tijd ook van), maar de schrijfstijl past niet bij deze novelle die als genre het predicaat horror-fantasy draagt.

Het is net alsof je de The Lord of the Rings trilogie in een film van 1 uur probeert te stoppen. En dat is jammer, want het had een goed horrorboek kunnen zijn als de tijd was genomen om het verhaal uitgebreider te vertellen. De karakters hadden uitgediept kunnen worden waardoor hun acties beter te begrijpen waren. En waarschijnlijk waren de losse eindjes, die overbleven bij het sluiten van de e-reader, dan weggewerkt. Het thema van het boek is namelijk wel erg interessant. Zeker als je de informatie in het nawoord leest waarin wordt aangegeven waar het idee vandaan komt en welke onderwerpen aan de grondslag van het boek liggen. Maar op dit moment kan ik het verhaal in deze vorm niet hoger scoren dan 2 sterren.

NB: De uitgever geeft de volgende waarschuwing over de inhoud; dit boek bevat weergaven van: wetenschappelijke experimentatie op dieren, ontvoering, fysiek geweld en zelfdoding.

Genre: fantasy horror
Uitgeverij: De Boekenvos