‘Ruiters van de nacht, Relikwieën van het verleden (deel 1)’ – Mathias Maho

ISBN: 9789463082259

Toen uitgeverij Zilverbron vroeg of er liefhebbers waren om deel 1 en 2 van Ruiters van de Nacht te recenseren heb ik mij aangemeld. Wat ik las over het boek en de recensies over deel 1 waren ronduit lovend. Ik heb niet veel ervaring met fantasy maar heb genoten van Lord of the Rings en de eerste delen van Game of Thrones. Mathias Maho heeft twee liefdes, dieren en schrijven. De liefde en warmte van de dieren probeert hij te vertalen in woorden. Zo is de serie Ruiters van de nacht tot stand gekomen. De dieren hebben een eigen stem in dit boek en daarmee draagt Mathias zijn kennis van dieren over.

Wanneer het paard van Nick ziek wordt, voelt Nick zich schuldig. Hij slaapt bij het paard in zijn stal en is weinig thuis. Zijn vriend Chase heeft ook een paard in deze stal. Nick voelt zich onzeker en vaak ook minderwaardig. Chase heeft alles wat hij niet heeft, een leuke vriendin en veel zelfvertrouwen. Als Nick een relatie krijgt met Suzie lijkt het geluk hem toe te lachen. Tot er de meest vreemde dingen gebeuren en Nick zichzelf niet meer is. De gebeurtenissen zijn niet te verklaren. Karel, een oude kameraad van Nick, duikt steeds weer op bij deze gebeurtenissen. Karel werkt bij Bureau Nul die magische, onverklaarbare zaken onderzoekt. Bij Nick blijkt langzaam de magie te ontwaken en hij weet niet precies wat het is en wat hij ermee moet. Hij durft zijn geheim met niemand te delen. Zijn relatie met Suzie komt in zwaar weer terecht. De wereld rondom Nick dreigt te worden bedekt met eeuwige Schemering en de onverklaarbare gebeurtenissen rondom Nick worden steeds gevaarlijker.

Ik ben iemand die zelf de plaatjes bij een verhaal probeert te maken. Dit dikke boek, 467 pagina’s, zit vol met vreemde gebeurtenissen en monsters waar ik geen plaatje bij kan maken. Wat moet ik me voorstellen bij ondode herten bijvoorbeeld? Er komen verschillende soorten magie voor in het boek met onuitspreekbare namen, net als demonen met net zulke moeilijke namen. Dat maakte het boek voor mij niet makkelijk om te lezen. Misschien dat ervaren fantasy lezers meer bekend zijn met allerlei termen en namen die ik niet ken. Daarnaast zijn de gebeurtenissen zo gedetailleerd beschreven tot in alle gruwelijkheid dat ik er haast onpasselijk van werd. Het was wel erg spannend en er zat behoorlijk wat vaart in het boek. Ik kan het boek dan ook aanraden aan de wat meer ervaren fantasy lezers. Wat ik wel een heel erg leuk aspect vond in het verhaal zijn de pratende dieren zoals Esprit, Nick’s paard en zijn zielsdier Venga. Zij vervullen een belangrijke rol in het verhaal.

Ik ben er achter gekomen dat dit soort fantasy mij niet zo ligt. Ik heb me door de bladzijden heen moeten worstelen. Toch geloof ik dat degene met meer ervaring met fantasy dit een geweldig boek zal vinden. Het heeft veel magie, monsters, demonen en nog veel meer. Het boek krijgt van mij echter maar 2,5 ster.

Wilma Boekencast

Genre: Fantasy
Uitgever: Zilverbron