‘Koude rillingen’ – R.L Stine

ISBN: 9789020623130

Koude rillingen. Voor velen een herkenbaar feit wanneer ze zich in een akelige, angstaanjagende of griezelige situatie bevinden. Wie dit boek wil lezen, boordevol huiveringwekkende verhalen, is alvast gewaarschuwd dat eenzelfde lot je kan overkomen. Uiteraard is het griezelgehalte aangepast aan het doelpubliek, kinderen van zeven tot twaalf jaar. Ben jij klaar voor deze ijzingwekkende verhalenbundel van horrormeester R.L. Stine? De bekende schrijver van onder andere de Fearstreet en Kippenvel serie is terug van weg geweest! Na het lezen van Koude rillingen is de garantie op een goede nachtrust voorgoed verdwenen.

Een jongen haat insecten, en ziet ze plots overal opduiken. Een basketbalspeler ziet plots de huid van zijn handen druipen, en hij is de enige die dit ziet. Dit zijn enkele voorbeelden van wat je mag verwachten van Koude rillingen. In totaal zijn er tien verhalen die je als lezer krijgt voorgeschoteld.

Stine opent het boek met een inleiding, die de lezers alvast warm maakt voor wat zal komen. Het zet in elk geval direct de juist sfeer, waardoor je vol verwachting en ingehouden spanning aan het eerste verhaal begint. Wat opvalt, is dat elk verhaal vooraf wordt gegaan door een zwarte bladzijde met witte letters. Wat voor een leuk contrast zorgt. De auteur richt zich tot de lezer en legt kort uit hoe elk verhaal tot stand kwam. Een leuke meerwaarde aan deze bundel.

Koude rillingen bevat tien gruwelijk spannende verhalen waar je gegarandeerd kippenvel van krijgt. Er wordt gestart met ‘Welkom in de tussentijd’. Een uitstekende opener over een jongen die vastzit in de tijd. Persoonlijk een van mijn favorieten. De lat ligt dus hoog voor wat de negen overige verhalen betreft. Deze zijn allen heel divers, zo heb je ‘Verander je leven’, dat gaat over een boek dat je leven verandert; en ‘Onze monstertjes’, waarbij een meisje babysit op echte ettertjes. Dan heb je ook nog ‘De spookauto’ (ook een favoriet) en ’Beestjes’. En nog vijf andere verhalen waarvan de haartjes op je armen recht komen te staan.

Alle verhalen zijn ongeveer zo’n twintig bladzijden lang. Dat is vrij beknopt, maar toch is elk verhaal goed uitgewerkt. Stuk voor stuk behandelen ze een verschillend thema of bepaalde soort angst. Zoals de angst om te laat te komen, angst voor insecten…. Zeer divers dus. Opvallend is ook dat de verhalen een open einde hebben. Deze mag je als lezer zelf denkbeeldig invullen. Zo zorgt Stine ervoor dat je er ook na het lezen over blijft nadenken. Sommige verhalen spoken dan ook lang door je hoofd. Hoewel ik zelf liever een afgesloten einde zie, vind ik het hier wel passen. Het creëert op die manier nog een extra laag spanning.

R.L. Stine weet als horrormeester perfect hoe hij een griezelverhaal moet neerpennen. Het begint vrij normaal, tot het uiteindelijk uitmondt in een of andere gruwelsituatie. Dit via goed doordachte en onverwachte plotwendingen.
Zijn schrijfstijl is erg fantasierijk en vertellend, en elk verhaal leest zeer vlot weg. Horror en humor gaan daarbij hand in hand.

Koude rillingen is een aanrader voor elk kind dat liefhebber is van huiveren en bibberen, of hier graag mee kennis wil maken. Door de telkens zeer korte verhalen biedt het ook een kans aan kinderen die minder graag of goed lezen. Vier kriebelende sterren!

Genre: fictie 7-9 jaar, fictie 10-12 jaar
Uitgever: Kluitman
ISBN: 9789020623130