‘Rode mist’- A.J. Ryan

ISBN: 9789021033815

De in Schotland geboren Anthony Ryan bracht het grootste gedeelte van zijn leven in Londen door. Hij was werkzaam als ambtenaar en begon met het schrijven van fantasyboeken. Rode mist is zijn eerste thriller en die geeft hij uit onder zijn pseudoniem: A.J. Ryan. Voordat deze thriller verscheen waren de filmrechten al verkocht. En dat laatste schept verwachtingen.

Aan boord van een varende boot wordt een man wakker en hij kan zich niets herinneren. Niet wie hij is en niet hoe hij in deze situatie terecht is gekomen. Er blijken zes anderen aan boord te zijn die allemaal een naam op hun arm hebben staan en dezelfde littekens van recente operaties, maar zich ook niets herinneren. Als ze willen overleven, moeten ze samenwerken. Terwijl de boot verder vaart door de rode mist met op de achtergrond gekrijs, wordt dat steeds moeilijker door het wantrouwen en de vragen die er zijn. Wie ziet hierachter en wat is er aan de hand?

Vanaf de eerste bladzijde zit je in het verhaal. Je weet net zo veel (of weinig) als alle mensen aan boord van de boot. Je wil weten wat er gebeurd is, waar ze naar toe gaan en wat er nog gaat gebeuren. Wat is er aan de hand in Londen? De schrijfstijl van Ryan is vlot en het houdt de spanningsboog goed hoog. Ieder hoofdstuk komt er meer informatie en wordt er meer duidelijk. Je kan het boek heel moeilijk wegleggen. Totdat je ongeveer op de helft komt. De thriller is niet alleen thriller meer, maar wordt dan een dystopisch, apocalyptisch actieverhaal.

En dat is het moment dat ik toch een beetje afhaakte. Dystopische verhalen kan ik waarderen evenals apocalyptische en actieboeken, maar dit verhaal had me op dat moment niet meer in zijn greep. Dat kwam niet door de schrijfstijl van Ryan, want de spanning en het tempo blijven hoog. Het is bijna niet mogelijk om aan te geven waar het aan ligt zonder spoilers weg te geven. Een klein tipje van de sluier dan: hetgeen dat Londen, en misschien wel de hele wereld, bedreigt, is mijns inziens te vergezocht.

Ondanks dat deze thriller mij niet tot het einde wist te bekoren, kan ik me wel heel goed voorstellen dat het verfilmd wordt. Rode Mist is zo geschreven dat je het ook echt voor je ziet en ik denk dat het op het witte doek heel veel beter overkomt dan in het boek. De schrijfstijl van Ryan is me ook goed bevallen; ik ben dan ook van plan om nog een keer een boek van hem op te pakken. Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Genre: actiethriller
Uitgever: l.s. Amsterdam
ISBN: 9789021033815