‘Rateiland’ – Jo Nesbø

ISBN: 9789403138411

Jo Nesbø is een bekende en succesvolle Noorse thrillerauteur. Zijn boeken worden in meer dan vijftig landen uitgegeven. Nesbø is vooral gekend door zijn serie rond Harry Hole. Boeken als De sneeuwman en De vleermuisman zijn dan ook internationale bestsellers. Hij schreef daarnaast meerdere standalones, zoals Koninkrijk. Met Rateiland treedt hij buiten zijn comfortzone, en verrast hij zijn lezers met een dystopische thriller bestaande uit vijf verhalen.

Het boek opent met het titelverhaal Rateiland, dat tevens het langste en best uitgewerkte verhaal is. Er is een pandemie uitgebroken waar geen vaccin tegen bestand is. De mensen op straat moeten dagelijks vechten om te overleven. Enkel de rijkste kunnen zich een uitweg permitteren. Te midden van deze situatie vindt er een barbaarse overval plaats, waarbij er een jonge vrouw wordt vermoord. Haar vader kan hierna maar aan één ding denken: wraak nemen.

De andere vier verhalen zijn allen een stuk korter, maar daarom niet minder goed. Versnipperaar gaat over Jason die een middel lijkt te hebben uitgevonden om onsterfelijk te zijn. De formule hiervan zit enkel in zijn hoofd. Zijn opdrachtgever wil deze echter absoluut in handen krijgen. Wanneer Jason begint te twijfelen aan het medicijn, neemt hij een beslissing…

In Cicaden is Martin samen met Peter op vakantie in Pamplona. Hun vakantie verloopt voorspoedig, totdat er allerlei bizarre dingen gebeuren. Martin ziet Peter ergens opduiken, terwijl hij daar helemaal niet kan zijn. Heeft dit iets te maken met Peters geloof in parallelle universums?

Serum is het kortste verhaal in het boek. Ken is drugsverslaafd en heeft daarom voortdurend geld nodig. Zeker nu hij in de problemen zit na een foute gok. Hij krijgt een idee en besluit om zijn vader te gaan bezoeken, die in de jungle van Afrika leeft. Zijn vader twijfelt echter aan zijn bedoelingen en neemt zijn voorzorgen.

Het afsluitende verhaal is Zwart Paard. Lukas, een huurmoordenaar, wordt in de val gelokt en opgesloten in een appartement vol hinderlagen. Hij is echter niet alleen, en in een race tegen de tijd moet hij proberen om hen beiden in veiligheid te brengen. En de tegenstander is meedogenloos.

Vijf verschillende verhalen, die toch eenzelfde triestig en duister gevoel weten op te roepen. Alles speelt zich in een toekomstige wereld af, en deze is niet zo veraf als het lijkt. Vooral Rateiland voelt angstaanjagend realistisch, met de pandemie die er heerst. Zelfs al kun je COVDID-19 niet helemaal vergelijken met het virus uit het verhaal, toch zet het je aan het denken. ‘Wat als’ is hier zeker aan de orde.

Ook andere thema’s zoals ontsporende technologische uitvindingen en het zoeken naar een middel voor onsterfelijkheid zijn zaken waarvan we niet kunnen uitsluiten dat het ooit werkelijk gebeurt. Voor ons is het gelukkig een fictieve toekomst, maar deze verhalen laten ons toch een doembeeld zien van een mogelijke werkelijkheid.

Jo Nesbø heeft een aangename en beeldende schrijfstijl. De spannende en gruwelijke scènes zie je zo voor je ogen afspelen, waardoor je wordt meegesleept in het verhaal. Nesbø weet daarbij de passende zinnen mooi aan elkaar te breien zodat ze een vloeiend geheel vormen. Al verdient de vertaler – Annelies de Vroom – hier ook de nodige credits voor. De spanning is voortdurend aanwezig, en samen met de gekozen thematiek zorgt dit ervoor dat het leestempo hoog ligt en het moeilijk is om het boek weg te leggen. Elk verhaal heeft zijn aantrekkingskracht.

Omdat alle verhalen qua karakter en plot van elkaar afwijken, is het moeilijk om ze met elkaar te vergelijken. Het niveau ligt bij allen hoog, en elk verhaal heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Rateiland steekt er door zijn lengte en grondig uitgewerkt plot bovenuit, terwijl Zwart Paard dan weer de meest verrassende plotwending bevat. En Versnipperaar intrigeert door zijn thematiek van onsterfelijkheid. Jo Nesbø nam de juiste gok door buiten zijn comfortzone om dit boek met vijf dystopische verhalen te schrijven. Nu is het aan de trouwe lezer om van dit buitenbeentje te genieten. Deze verhalen krijgt 4 sterren.

Genre: literaire thriller
Uitgever: Cargo
ISBN: 9789403138411