‘Overboord’ – Charlotte Link

ISBN: 9789401618960

Een prachtige paperback met op de voorkant een foto van rotsen en een ruige zee staat. Het leuke is dat deze afbeelding ook aan de binnenkant van het boek te zien is. Daar is hij lichter van kleur dan de foto op de kaft. Charlotte Link is een Duitse thrillerschrijfster. Een aantal van haar boeken zijn vertaald naar het Nederlands.

Overboord is eerder uitgegeven onder de naam Echo van de schuld de letterlijke vertaling van de Duitse titel Das Echo der Schuld. Ik hoor tot een van de gelukkigen die veel over Charlotte Link hadden gehoord maar nog nooit iets van haar hadden gelezen.

Het boek vertelt het verhaal van Virginia en Frederic die samen met hun dochtertje Kim de zomers op hun landgoed op het eiland het eiland Skye doorbrengen. Livia is deze zomer bij hen in dienst als manusje van alles. Zij is op wereldreis met haar man, Nathan en hun zeilboot. Op de plekken waar ze aanleggen, proberen ze te werken. Nathan wil graag zo snel mogelijk vertrekken om de winter door te brengen in het Caribisch gebied. Als Nathan en Livia uiteindelijk vertrekken gaat het gruwelijk mis. Een groot containerschip vaart in het donker over hen heen. Nathan en Livia worden gered maar zijn alles kwijt. Virginia ontfermt zich over dit echtpaar. Of dat een goed idee is zal je in dit boek moeten lezen. Naast deze verhaallijn, is er ook een verhaallijn die gaat over verdwenen kinderen. Je leert hun levens en hun omgeving kort kennen, vaak een gezin waar iets aan de hand is, en hoe ze verdwenen. Hoe de verhaallijnen bij elkaar komen, ontdek je tijdens het lezen.

Charlotte Link heeft een meeslepende schrijfstijl, je wordt gelijk het verhaal in gesleurd. Het leest makkelijk, er zijn geen moeilijke woorden of lange zingen. De hoofdstukken verschillen in lengte. Wat ik heel bijzonder aan dit boek vind, is dat de verschillende verhaallijnen compleet in de hoofdstukken zijn ingeweven. Je leest in een hoofdstuk bijvoorbeeld over de belevenissen van Virginia en dan ineens midden in het hoofstuk verschuift het perspectief naar een van de verhaallijnen van de verdwenen kinderen. Dit is in het begin even wennen maar daarna gaat het haast ongemerkt. Dit verhoogt de spanning en maakt dat je door wil lezen. Je kan immers niet, zoals ik wel eens doe, doorbladeren naar het volgende stukje van de verhaallijn omdat je wil weten hoe het met die verhaallijn verder gaat. Respect om zo te kunnen schrijven zonder dat het een warboel wordt.

Wat ik minder goed aan het boek vind is de naïviteit van de hoofpersonages. Dat doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Toch heb ik genoten van het boek en kan ik Overboord zeker aanbevelen voor degenen die Echo van Schuld nog niet hebben gelezen. Ik kijk uit naar een vakantie om de vier boeken uit de serie met Kate Linville als hoofdpersonage te lezen.

Uitgever: Xander Uitgevers
ISBN: 9789401618960
Uitvoering: Paperback