‘Ooggetuige’ – Jimmy Cams

ISBN: 9789464503845

Peter wordt overvallen door een levensechte droom die zijn leven volledig op zijn kop zet. Maar is het wel een droom? Een onbekend gevaar bedreigt hem. Peter wil niet afwachten en besluit op onderzoek uit te gaan. Dat brengt hem moeilijke en benarde situaties, waardoor zijn vrouw aan hem begint te twijfelen. Toch gaat hij door, en hij ontdekt geheimen die hij nooit had verwacht.

Met Ooggetuige heeft Jimmy Cams zijn droom om een thriller te schrijven waargemaakt. Het is een geslaagd debuut met een spannende en originele insteek.

Ooggetuige begint vrij direct en maakt de lezer deelgenoot van het leven dat Peter leidt. Zijn derde kindje is op komst, wat voor financiële spanningen zorgt. Wanneer bij Peter de stoppen doorslaan op het werk, moet hij zich gaan verantwoorden op het hoofdkantoor. De nieuwsgierigheid van de lezer wordt geprikkeld zodra Peter zijn eerste vreemde droom krijgt. De verhaallijn krijgt al snel een mysterieus kantje, dat tijdens het lezen alleen maar wordt aangewakkerd. Om het de lezer gemakkelijker te maken, zijn de dromen in cursief geschreven.

De spanning staat ook al snel op scherp, want je hebt geen enkel idee welke kant het verhaal zal uitgaan. Het mysterie rond de dromen blijft lang aanhouden. Zelfs al wordt er na een tijdje het een en ander duidelijk, blijf je toch door de verrassende verhaallijn de hele tijd met de nodige twijfels zitten. In elk geval zorgt het voor een voortdurende spanningsboog, gesterkt door de vele plotwendingen. Een onverwachte plottwist op het einde geeft het geheel nog een laatste extra verrassende wending.

De personages zijn allen goed en realistisch uitgewerkt, waarbij je vooral Peter en Jennifer duidelijk ziet evolueren in het verhaal. De geëscaleerde situatie op Peters werk zorgt voor de nodige frustraties en zorgen bij de zwangere Jennifer. Daarnaast merk je duidelijk de impact van de dromen op hun huwelijk. Peter geraakt volledig in de ban van hetgeen hij ziet en gaat op onderzoek uit. Diep verborgen geheimen komen zo aan de oppervlakte terecht. Naast de gebeurtenissen in het heden krijg je als lezer ook een goed zicht op het verleden van de personages. De wisseling in vertelperspectief maakt dat je dit meekrijgt vanuit verschillende invalshoeken. Daarbij wordt ook de dader niet vergeten.

Jimmy Cams heeft een aangename en gedetailleerde schrijfstijl. Vanaf het begin word je meegenomen in het wonderlijke verhaal van Peter. Het is direct duidelijk dat het geen gewone thriller is, maar eentje met een sciencefiction-kantje. Dat maakt het origineel, maar tegelijk ook gewaagd. Je moet hiervan houden. De vele actiescènes maken dat je als lezer wel de interesse blijft behouden, al wordt er soms iets teveel in detail getreden. Dat is jammer, want zo komt het wat geforceerd over en tegelijk minder geloofwaardig. Het remt ook het vlot lezende verhaal af en toe even af.

Ooggetuige is een geslaagd debuut van Jimmy Cams. Het was in het begin even wennen aan de afwisseling tussen de dromen en de rest, maar al snel was ik helemaal mee in het verhaal. Hoewel ik geen echte fan ben van paranormale elementen, werd mijn nieuwsgierigheid continu geprikkeld. En er waren nog thrillerelementen genoeg. Ik geef Ooggetuige een welverdiende drie sterren.

Uitgever: Boekscout
ISBN: 9789464503845
Aantal pagina’s: 303