‘De Firmant’ – Maud van Leyden

ISBN: 9783991077916

Een goede vriend benaderde mij met de vraag of ik een recensie van dit boek wilde schrijven. Hij zou op zijn beurt een interview met de auteur hebben over haar tweede boek. De Firmant was haar eerste thriller-roman. Uiteraard zegde ik toe en wachtte met smart op wat komen zou.

Auteurs van de Lage Landen hebben altijd een streepje voor. Het is bijzonder knap dat hun creatieve resultaten uiteindelijk leiden tot publicatie van hun boek. En alleen dat is al een topresultaat. Los van wat anderen daarvan vinden.

Niet eerder zo’n enorm verschil tussen het uiterlijk en de inhoud van een boek ervaren. Over het uiterlijk van het boek is weinig positiefs te zeggen. De titel van het boek is niet scherp afgedrukt, oogt als een proefdruk en ook de afgebeelde schietroos is slordig geïllustreerd en lijkt door iemand te zijn getekend die geen ervaring heeft met het gebruik van een passer.

Het boek oogt als een goedkope witte boekenmarkt-editie. Daarnaast bevat het qua layout een uitermate saaie weergave. De pagina’s staan van boven tot onder en van links tot rechts vol met tekst. Dialogen worden ook over de gehele bladzijde uitgelijnd. De lol van lezen vergaat al voordat er een letter gelezen is. Het papier is dun en de inkt van de volgende pagina drukt hinderlijk door op de pagina die je leest. Tijdens het lezen ervaar ik dat er ook redactioneel nogal wat zaken gemist zijn. Ontbrekende woorden en spelfouten hebben invloed op de leesbeleving.

Niet weggaan. Niet ophouden met lezen. Dit was alle kritiek. Maud van Leyden schreef met De Firmant een uitstekend verhaal met een actualiteit die zijn weerga niet kent.
Het verhaal gaat over een ervaren partner binnen een internationaal advocatenkantoor die de belangen behartigt van mondiale spelers op de gasmarkt. Wanneer er een speciale commissie wordt aangesteld om Floris uit zijn functie te ontheffen, heeft hij aanvankelijk geen benul wat hij verkeerd gedaan heeft. Zoals vaker zijn de motieven financieel-economisch van aard en is er sprake van achterkamertjes politiek en corruptieschandalen. De actualiteit zit daar waar het gaat om openheid rondom het aangaan van meerjarige gascontracten.

Als lezer kunt u met dit boek de toegenomen kosten voor energie niet betalen. Dat de lezer het warm krijgt van alle actie en spanning kan ik verzekeren. Het verhaal zit razend goed in elkaar en trekt je naar de spannende ontknoping. Enerzijds zijn sommige spannende gebeurtenissen hier en daar niet realistisch en vinden zij toevallig plaats, anderzijds is het volop genieten van een gedetailleerde blik achter de schermen van de gaswinning, de wereldwijde belangen die hieraan vastzitten en de connecties tussen bestuurders en cliënten binnen een advocatenkantoor.

Een extra stuk waardering wil ik uitspreken richting de auteur voor de juiste balans tussen zakelijk en privé. Daar waar alle problemen zich presenteren op het zakelijk vlak is er volop aandacht voor de effecten hiervan op het gezin van Floris. Zakelijke spanningen zorgen daarmee ook voor spanningen in huis. En dat verhoogt de geloofwaardigheid als geheel en bezorgt je als lezer de koude rillingen.

Bijzonder genoten van dit verhaal en kijk dan ook reikhalzend uit naar het ‘vervolg’ van dit boek. Ik ga het zeker lezen. Ik wil wel benadrukken dat kwaliteit ook zichtbaar mag zijn in de uitstraling van het boek. Een goed boek heeft een juiste balans tussen het verhaal en hoe het oogt.

Voor liefhebbers van Ludlum, Baldacci en Grisham. Maud van Leyden; onthoud die naam.

⭐️⭐️⭐️ 3 sterren (vierenhalve ster voor het verhaal, anderhalf voor het uiterlijk)

‘Sometimes I find another world