‘Onze bergen raakten de hemel’ – Tsering Yangzom Lama

ISBN: 9789029097376

Tsering Yangzom Lama groeide op in een Tibetaans vluchtelingenkamp in Nepal, nadat haar ouders wegvluchtten van het Chinese regime in haar moederland Tibet. Later kreeg ze de kans om te studeren in Canada, waarna ze naar de Verenigde Staten emigreerde. Onze bergen raakten de hemel is haar debuutroman.

Nadat China Tibet binnenviel vluchtten de ouders van Tenkyi en Lhamo naar Nepal waar ze jaren in een vluchtelingenkamp zouden verblijven. Hun ouders overleefden de barre tocht door de Himalaya echter niet en ze komen onder de zorg van andere familieleden te staan. Beiden blijven worstelen met hun verleden die ze in Tibet achterlieten, hun leven als emigrant in een land waar ze zich nooit thuis voelen en met de dood van hun ouders. Wanneer de jonge Samphel tijdelijk naar hun vluchtelingenkamp komt krijgt hun leven weer wat kleur voor eventjes.

Jaren later woont Lhamo nog steeds in Nepal en is zij straatverkoopster. Haar zus migreerde naar Canada waar ze werkt als poetshulp. Lhamo’s dochter Dolma woont bij haar tante in Canada. Wanneer ze het beeldje ‘de naamloze heilige’ in de verzameling van een kunsthandelaar ontdekt komt haar leven op zijn kop te staan. Dit beeldje heeft namelijk een bijzondere betekenis voor haar familie. Ze komt voor een moeilijke keuze te staan: volgt ze haar droom of komt ze op voor de rechten van haar familie.

Onze bergen raakten de hemel is een bijzonder boek over een niet voor de hand liggend onderwerp. Bovendien weet de auteur haar verhaal op een zeer ingetogen manier te brengen. Het lijkt erop alsof ze woord voor woord diep nagedacht heeft hoe ze dit verhaal zou neerpennen.

Het gemis van het onbekende moederland Tibet wordt krachtig weergegeven en de ruigheid van het harde leven in het vluchtelingenkamp wordt dan weer op een hartverscheurende manier gebracht. Maar er is ook nog Tenkyi’s teleurstelling in het leven, nadat ze naar Canada emigreerde waar ze haar droom wilde waarmaken als slimste meisje van het dorp. Er komen ontzettend veel onderwerpen aan bod in dit verhaal over vluchtelingen overal ter wereld en waar ze mee te kampen krijgen. Hiernaast zal de auteur ook kort, maar voorzichtig het conflict tussen China en Tibet aanhalen.

Maar ik was vooral gefascineerd door de manier waarop ze Tibetaanse cultuur, met al zijn rituelen en tradities omschreef, dit was kleurrijk en vol liefde. Het is intrigerend te weten dat eeuwenoude gebruiken nog steeds eervol in gebruik zijn en gerespecteerd worden. De sneer die de auteur uitdeelt naar antiquairs over ‘diefstal’ van cultureel erfgoed wordt op een duidelijk, doch subtiele manier gebracht. Hoewel de auteur een luchtige schrijfstijl heeft neemt ze duidelijk geen blad voor de mond. Ze verbloemt niets en geeft niets dan de waarheid aan haar lezers.

Onze bergen raakten de hemel is een ontzettend ontroerend boek, in een soort prozavorm brengt de auteur een boeiende familiesaga. Na het lezen kan je niet anders dan sprakeloos nagenieten. 4.5 sterren voor deze mustread.

Uitgever: Meulenhoff
ISBN: 9789029097376
Aantal pagina’s: 416