‘Zwaardvanger’ – Cassandra Clare

ISBN: 9789024595082

De naam Cassandra Clare zal veel mensen bekend voorkomen van de zesdelige fantasieserie Kronieken van de Onderwereld (The Mortal Instruments) voor jongvolwassenen. Deze serie is voor Netflix verfilmd. Zwaardvanger is het eerste deel van de nieuwe serie Sword Catcher en bedoeld voor volwassenen. De vertaling is door Richard Heufkens gedaan.

Zwaardvanger opent met een lange proloog waarin we kennis maken met de tienjarige Kel die door Legaat Jolivet uit het weeshuis gehaald wordt. Hij moet mee naar het paleis om dienst te doen als zwaardvanger (beschermer en plaatsvervanger) van prins Conor. Dan begint het eigenlijke verhaal in hoofdstuk 1 met de dan drieëntwintigjarige Conor en Kel die op elkaar gesteld zijn en samen een kamer delen. Op Conor wordt druk uitgeoefend om te trouwen als troonopvolger van Castellaan. Het oude keizerrijk Magna Callatis is opgesplitst in Castellaan, Sarthe en Valderaan en dat heeft verdeeldheid veroorzaakt die zorgt voor intriges aan het hof. Op Kel rust de taak om erachter te komen wie te vertrouwen is en wat voor plannen er gesmeed worden.

In de wijk Sault wonen de Ashkar die kleine vormen van magie uitoefenen en geneeskrachtige vermogens hebben. Zij zijn een verbannen volk zonder land, maar met een hechte gemeenschap. De koning van Castellaan heeft als raadsheer een Ashkar, Bensimon, grootvader van Lin. Hij heeft zich altijd weinig bekommerd om haar, waardoor zij een zekere haat richting het paleis heeft.

Het verhaal gaat heel langzaam van start en weidt enorm uit over de exorbitante en losbandige levensstijl van Conor. Het lijkt wel of hij niets anders doet dan feesten met zijn vrienden, dronken worden en naar courtisanes gaan. Het grote verschil met de series die Clare eerder schreef is dat Zwaardvanger weinig actie bevat, meer op politiek focust en heel langzaam van start gaat. Dit eerste deel is echt een opmaat voor de rest van de serie en bevat een verhaal in een verhaal, dat aan het einde van elk hoofdstuk verteld wordt en verwondering oproept. Dit in de vorm van een pagina per kapittel.

De grote kracht van Clare is de manier waarop ze haar karakters vormgeeft. Als lezer ga je geven om Kel, Conor en Lin, de hoofdpersonages en leeft volop met ze mee. Lin, een Ashkar, vrouw en dokter levert continue strijd voor de dingen die ze doen wil en durft te zeggen waar het opstaat. Voor Kel is liegen een tweede natuur geworden, hij heeft onvrede met de situatie waarin hij verkeert en verlangt naar het maken van verre reizen.

Door de steeds wisselende perspectieven, zich ontwikkelende magie, politieke spelletjes en mysterie blijft het verhaal boeien. Het boek had voor mij wel een stuk dunner gekund en wat meer spanning mogen hebben. Iets wat het verhaal echt wel in zich heeft door de grote veranderingen die eraan staan te komen, waar macht slechts een illusie is en zo maar voorbij kan zijn. Van toegevoegde waarde zou een begrippen- en personagelijst zijn.

Zwaardvanger eindigt met een spannende cliffhanger waardoor ik toch wel graag het volgende deel wil gaan lezen om erachter te komen hoe het verder gaat met Kel, Conor en Lin. Deze fantasy krijgt naar boven afgerond 4 sterren.

Genre: Fantasy
Uitgever: LS Amsterdam
ISBN: 9789024595082