‘Nadorst’ – Marly van Otterloo

ISBN: 9789461098122

Humor is een zeldzaamheid in de Nederlandse thrillerwereld. Uit Vlaanderen komen tal van goede en tevens humoristische thrillers, maar in Nederland is de toon voornamelijk serieus. Marly van Otterloo blijkt hierop een verrassende uitzondering. Haar onlangs verschenen thriller, Nadorst, staat bol van grappige teksten en wendingen.

Het verhaal gaat over een groep mensen die allen veroordeeld zijn door de rechter vanwege rijden onder invloed. Bij ieder wordt het promillage genoemd. Een deel van hun straf bestaat uit het verplicht meedoen aan een cursus alcohol en verkeer. In dit boek worden er, naast de trainer Liset, acht deelnemers gepresenteerd. De diversiteit in de groep is enorm, van student, horeca medewerker, gepensioneerde tot aan bekende Nederlander toe.

In aparte hoofdstukken wordt eerst ieders leven vlak vóór ze met de cursus beginnen belicht. Van Otterloo zet die mensen duidelijk neer, compleet met hun hebbelijkheden en hun thuissituatie. Stuk voor stuk zie je die mensen voor je, ze gaan voor je leven. In het begin van het boek wordt Liset door de politie van thuis opgehaald. Er blijkt iemand van haar cursus vermoord te zijn. Wie dat is, wordt haar niet verteld. Als lezer zit je niet alleen te puzzelen wie de moord gepleegd heeft, maar ook lange tijd wie er nu eigenlijk vermoord is. Dat is een vreemde, maar grappige gewaarwording. In flashbacks wordt het verloop van de cursusdagen uit de doeken gedaan. Zet een paar willekeurige mensen bij elkaar in eenzelfde ruimte, die een interactie met elkaar moeten hebben en er gebeurt iets. Zo ook in dit verhaal. Omdat iedereen verplicht mee moet doen met de cursus komen er talrijke persoonlijke ontboezemingen op tafel. Op hilarische wijze speelt de auteur de eigenaardigheden van eenieder uit. Om een voorbeeldje te geven: een van de cursisten krijgt van haar partner te horen dat ze eerlijk moet zijn tegenover de cursusleider:

‘Dus ook vertellen dat je erfelijk belast bent als het om alcohol gaat… Je vader heeft zich doodgedronken.’ ‘Je bent hartstikke para. Ik heb die man niet eens gekend!’

Of over de jongen die beschonken op een scooter was aangehouden:

‘We deden een wedstrijdje op de scooter. Ik slipte en toen vloog ik tegen een winkelruit.’ ‘Die van een juwelier’

Het merendeel van de deelnemers blijkt ergens een flesje alcohol achter de hand te hebben, wat ze voor de anderen verborgen proberen te houden. Er gaan zich clubjes vormen binnen de groep, die ook na afloop van de cursusdag met elkaar om blijven gaan. Ondertussen moet Liset, de cursusleider, alle zeilen bijzetten in haar privéleven. Als alleenstaande moeder heeft ze nogal wat te stellen met haar puberende zoon, die met een enkelband om aan huis gekluisterd zit. Het is een bonte verzameling mensen, raak getypeerd en liefdevol beschreven door van Otterloo. Het wordt duidelijk hoe de alcohol in het leven van de personages verweven zit. Een mooi citaat geeft ze een van de vrouwen uit de cursus:

‘Alcohol als afrodisiacum was tijdens de cursus niet ter sprake gekomen, maar het effect was overbekend, Ze kon zich de laatste keer niet heugen dat Barend en zij het nuchter hadden gedaan.’

Het is een schrijfstijl die heel prettig leest. Dit in combinatie met het bijzonder originele onderwerp maakt het tot een verrukkelijk boek. Heel leerzaam ook om een kijkje te nemen hoe het er daar in zo’n klaslokaal aan toe gaat. De research van de auteur over hoe zo’n cursus verloopt en hoe de onderlinge verhoudingen dan kunnen zijn, is voorbeeldig. Naar het einde toe, als de moord gepleegd is, is de oplossing van de plot er een als uit een boek van Agatha Christie. Er staat “cosy crime” op de cover. Nou als dít cosy crime is, kom maar op dan. 4 sterren voor dit heerlijke boek.

Roelant

Genre: cosy crime thriller
Uitgeverij: de Crime Compagnie