‘De verloren kinderen van Berlijn’ – Anne Stern

ISBN: 9789022599884

Anne Stern is een Duitse historicus, afkomstig uit Berlijn. Haar werk speelt zich voornamelijk af tijdens het interbellum in haar geliefde stad. De auteur weet ook telkens interessante settings voor haar verhalen te creëren door ze in een specifiek Berlijnse stadsdeel te laten afspelen. Het eerste deel, Schaduw en licht, is ook een aanrader om te lezen! De verloren kinderen van Berlijn is het tweede deel van de Fräulein Gold serie, of in De vrouwen van Berlijn, en neemt ons mee naar de multiculturele wijk Scheunenviertel .

Oktober 1923, de sfeer is grimmig in Duitsland, vooral nadat Hitler een mislukte putsch pleegde. In deze naweeën ontstaan er her en der heel wat relletjes. Politieagenten zijn niet meer te vertrouwen en sommige zijn geïnfiltreerde Nationaalsocialisten. Maar ook op persoonlijk vlak gaat het niet allemaal goed voor Hulda. Haar prille relatie met commissaris Karl North loopt nog niet zo vlot.

In deze sfeer wordt Hulda gevraagd om in Scheunenviertel, bij een Joodse familie, een bevalling bij te staan. Na haar eerste kennismaking met het gezin, houdt ze er een vreemd gevoel aan over. Ze denkt dat de familie heel wat te verbergen heeft. Wanneer de pasgeboren baby verdwijnt, laat ze het er niet bij zitten en wil ze hem terugvinden. Doch stuit ze op heel wat onbegrip van de familie. Bij de corrupte politie kan ze niet om hulp vragen en haar vriend, inspecteur North heeft zijn eigen problemen. Zal het lukken de baby terug te vinden?

Met De verloren kinderen van Berlijn heeft Anne Stern weer een sterke historische roman neergezet. Haar boeken zijn geen traditionele historische romans, waarbij er een tal van waargebeurde feiten opgesomd en verwerkt worden in het verhaal. Deze auteur stelt haar personages en hoe ze de periode beleven voorop. Dit doet ze door de sfeer, van de periode waarin haar verhaal zich afspeelt, zo perfect mogelijk te weergeven.

In 1923 had Duitsland te kampen met heuse inflatie, hierdoor daalde de waarde van de Duitse Mark en kwamen er biljetten in omloop die tot in duizenden Marken liepen. Mensen liepen dan ook rond met heuse tassen vol geld, want al die biljetten pasten niet meer in hun portefeuille. Er waren steeds meer rellen en Joden werden steeds meer kop van jut. De spanning was om te snijden en Anne Stern weet dit op een briljante manier weer te geven. Ze stelt haar personages voorop en hoe ze de periode waarin het verhaal zich afspeelt aanvoelen. Hulda heeft een Joodse vader en een Duitse moeder, en is bovendien ook liberaal opgevoed. Ze kent maar weinig van de religieuze tradities en voelt zich niet echt Joods. Maar doordat Joden meer en meer geviseerd worden, raakt ze zich steeds meer bewust van haar Joodse identiteit. Pas wanneer ze op straat bespuwd en bespot wordt, begint ze zich vragen te stellen over haar eigen achtergrond. Ik vind het ontzettend interessant te lezen hoe de bewoners van Berlijn de vooroorlogse periode ondervonden, met de inflatie, het corrupte politieorgaan, de Nationaal-Socialistisch Duitse Arbeiderspartij die een putsch probeerde, van waar kwam de toenemende Jodenhaat, … .

Maar dit boek gaat over zoveel meer. Zo staat vriendschap ook centraal in dit verhaal. Zo heeft Hulda een ontzettend sterke band met Bert, de krantenverkoper en Felix. Maar ze knoopt ook nieuwe vriendschappen aan met Jette en Tamar. Op deze manier toont de auteur aan dat zelfs in woelige tijden vriendschap nog altijd belangrijk is.

Opmerkelijk vind ik dat de auteur bepaalde taboe onderwerpen niet schuwt. Als historicus weet ze heel goed waar ze het over heeft en heeft ze duidelijk een heel brede kennis over de vooroorlogse periode. Zo heeft ze het over de Armeense genocide via het verhaal van Tamar. Deze geschiedkundige gebeurtenis is nog steeds niet overal erkend. Het is volgens Robert Fisk de voorloper van de Holocaust, waar ook Duitse officieren aan meegeholpen hebben. Om dit te verwerken in haar verhaal vergt het heel wat lef, vooral omdat Anne Stern een Duits auteur is. Petje af en alle RESPECT!

Nog zo een onderwerp dat aangesneden wordt is de handel in kinderen tijdens het interbellum. Mensen zijn arm en hebben honger. Om te kunnen overleven ontvoeren ze kinderen die ze dan voor grote sommen geld verkopen. Maar bovenal zet Anne Stern weer een wijk centraal in haar verhaal: Scheunenviertel. Voor WOII was dit, wat we nu een multiculturele wijk zouden noemen. Er woonde een mengelmoes aan nationaliteiten, maar het merendeel was toch van Joodse afkomst. Na de oorlog werd deze wijk afgebroken en nu is het een hippe Berlijnse buurt. De auteur weet de diversiteit van deze wijk op een knappe, beeldende manier weer te geven. Ik kon me deze bijzondere en levendige wijk zo voorstellen.

Naast een knap inhoudelijk werk heeft de auteur ook een zeer fijne schrijfstijl. Het boek leest zeer vlot en pagina na pagina wordt je geprikkeld om verder te lezen. Ik kijk al ontzettend uit naar het derde deel De hemel boven de stad. Dat binnenkort verschijnt. 5 sterren!

ISBN: 9789022599884
Aantal pagina’s: 332
Uitgave: februari 2023