‘De Zus’ – Sung-Yoon Lee

ISBN: 9789402714319

Sung-Yoon Lee is professor in Koreaanse geschiedenis en doceerde voorheen aan de Tufts Universiteit van Boston. Hij wordt gezien als een expert op het vlak van Noord-Koreaanse politieke situatie en er verschenen reeds heel wat artikelen van hem in The New York Times, Wall Street Journal en The Washington Post.

Kim Yo-jong is de zus van de meest gevreesde, gehate leider en dictator ter wereld Kim Jong-Un. Ze heeft een hechte band met haar broer, wat haar uiterst gevaarlijk maakt. Ze bedreigt andere landen met nucleaire bombardementen, laat vroegere vertrouwelingen vermoorden en anderen verbant ze naar detentiekampen. Regeringsfunctionarissen waar ze het niet meer mee kan vinden verdwijnen plots. De titel van dit boek De zus verwijst dan ook naar haar en als lezer verwacht je dan ook dat het grotendeels over haar zal gaan. Echter, Sung-Yoon Lee is historicus en zal in dit werk de moderne geschiedenis van Noord-Korea vertellen met de focus op Kim Yo-jong. Hoewel dit boek inhoudelijk anders is dan je zou verwachten, legt de auteur de complexe, moderne Noord-Koreaanse geschiedenis op een eenvoudige en toegankelijke manier uit. Hij begint met een lijst van de belangrijkste personages rondom Kim Jong-Un en zijn zus. Hiernaast maakt hij ook nog een schematische voorstelling van de stamboom van de Kim-familie. Beide zijn een zeer handige leidraad voor de rest van het boek.

Hierna begint Sun-Yoon Lee via leuke anekdotes en interessante weetjes aan zijn betoog over de geschiedenis van het land sinds Kim Jong-Un zijn vader opvolgde en aan de macht kwam. Vooral het verhaal van Kenji Fujimoto fascineerde mij. Hij was de privé sushi chef van de Kim familie en slaagde erin te ontkomen aan het regime en zijn verhaal naar buiten te brengen. Zoveel burgers werden van de straat geplukt, in binnen-en buitenland, om de dictator te dienen en zijn verhaal is er maar één uit de duizenden. Velen zullen hun verhaal nooit zelf kunnen vertellen zoals Kenji, want ze worden nog steeds gegijzeld in het onbereikbare land.

Je merkt dat de auteur heel wat ervaring heeft in het brengen van complexe verhalen op een eenvoudige begrijpelijke manier. Als je nog niet veel weet over de Noord-Koreaanse geschiedenis en je wil er graag meer over weten dan is De zus zeker een aanrader. De auteur weet geschiedenis interessant te maken en doet je zin krijgen naar meer. Doch als je al kennis hebt van Noord-Koreaanse geschiedenis en de politieke situatie zal er veel herhaling zijn en blijf je ook wat op je honger zitten, omdat het hoofdpersonage waar de titel naar verwijst niet prominent aanwezig blijkt te zijn in het boek zelf.

De zus geeft mij een dubbel gevoel, waardoor ik het ook moeilijk kan beoordelen. Enerzijds had ik verwacht dat dit meer een biografie of uiteenzetting zou zijn over Kim Yo-jong, wie zij is en wat zij allemaal heeft gedaan (vb waar ze studeerde, wie haar vrienden zijn, haar kinderen, echtgenoot, … ). Deze vragen bleven onbeantwoord, gezien het boek eerder de moderne geschiedenis van Noord-Korea uit de doeken doet. Anderzijds is dit een sterk en knap historisch werk met een hoge historische waarde. Misschien heeft de auteur gewoon een verkeerde titel gekozen en zijn focus verkeerd gelegd? 3 sterren.

Genre: non-fictie
Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402714319