‘Middernachtsfeest’ – Sarah Sprinz

ISBN: 9789022598351

Middernachtsfeest is het eerste deel in de Dunbridge Academy trilogie van Sarah Sprinz. De vertaling is van Silvia Wevers. Alle delen zijn op nummer 1 binnen gekomen in de Duitse bestsellerlijst en over de hele wereld zijn de vertaalrechten verkocht.

Dunbridge Academy in Schotland voelt aan als thuis komen als je leest hoe de leerlingen daar elkaar met respect bejegenen en tegelijk regels met handen en voeten treden. Zo ook voor de zeventienjarige Emma die daar voor één uitwisselingsjaar vanuit Frankfurt naar toegaat. Op deze exclusieve kostschool hebben haar gescheiden ouders Laura en Jacob elkaar leren kennen. Emma wil haar vader opsporen in Schotland en te weten komen waarom hij haar en haar moeder in de steek gelaten heeft. Vanaf de eerste dag wordt ze in een vriendengroepje opgenomen waar schoolwoordvoerder Henry deel vanuit maakt. Als elfdejaars hebben ze bepaalde privileges als een eigen kamer en badkamer, maar na tien ’s avonds moet iedereen op zijn kamer blijven. Met middernachtelijke feestjes en wandelingen door de oude gangen leert ze Henry steeds beter kennen en helpt hij haar op haar zoektocht.

Sprinz heeft een fijne schrijfstijl zonder moeilijke woorden. Het verhaal past niet alleen bij feelgood, maar ook goed bij young adult. Tieners op weg naar volwassenheid die op avontuur gaan in een kostschoolsetting, de liefde ontdekken en kijken hoe ver ze hun grenzen kunnen oprekken. Het verbreken en aangaan van nieuwe relaties hoort daar natuurlijk ook bij, net als het leren omgaan met veranderingen en het uiten van emoties. De kostschoolsetting met leraren met hun eigen geheimen en problemen komt tot leven in de vorm van Mr. Ward die een gruwelijke hekel heeft aan Emma en niets doet om dit te verbergen. Drama genoeg waar je je hart aan op kunt halen en meeleven met Emma en Henry. Spanning wordt opgeroepen door de ‘nachtval’, waarin leerlingen hun kamers stiekem verlaten en samen feestvieren of nachtwandelingen maken.

Personages passen goed bij de doelgroep young adult; jong volwassenen met hun eigen kijk op het leven die nog volop bijgestuurd gaan worden door dingen die gebeuren. Henry komt zelfverzekerd en nonchalant over, maar als er in familiesfeer iets ergs gebeurt, is daar niets meer van over. Emma evolueert volop, leert omgaan met teleurstellingen, en vindt méér dan de antwoorden die ze zocht. Hardlopen is háár manier om haar lichaam tot het uiterste te drijven om maar niet te hoeven denken.

Dark Academy staat volop in de belangstelling op social media. Deze trend en subcultuur romantiseren bijvoorbeeld het (kost)schoolleven, het dragen van schooluniformen, het studeren, oude bibliotheken en het lezen bij kaarslicht. Dark Academy bevat vaak thema’s met een zwart randje, daarom geeft de auteur vooraan in het boek een triggerwaarschuwing die je op bladzijde 411 kunt lezen. Verdriet, depressie, rouw en dood zijn voorbeelden hiervan die in het verhaal verwerkt zijn. Naar mijn inzien had de tekst van deze bladzijde beter voorin het boek kunnen staan. Een leuk voorbeeld van een andere dark academy die ik recent gelezen heb is Maxton Hall College van Mona Kasten.

In Middernachtsfeest staan vriendschappen centraal, net als de manier waarop vrienden elkaar door dik en dun steunen terwijl ze op zoek zijn naar hun eigen identiteit.
Ik kijk uit naar het volgende deel en Middernachtsfeest krijgt 4 sterren.

Genre: Feelgood/Young Adult