‘Maar verder gaat het goed met me’ – Monica Heisey

ISBN: 9789044653830

Monica Heisey werd eind jaren tachtig in Toronto geboren en heeft het grootste deel van haar volwassen leven in Londen doorgebracht, nadat ze daar in 2010 naartoe was verhuisd om een Master of Arts in vroegmoderne literatuur te volgen. Ze is auteur, scenarioschrijver, essayist en af en toe een komiek. Ze werkt voornamelijk vanuit haar bed en heeft geaccepteerd dat dit haar houding zal beïnvloeden. Monica begon haar schrijfcarrière in de media en droeg bij aan publicaties in de Guardian, The New Yorker en The New York Times. Maar verder gaat het goed met me is haar debuutroman.

In Maar verder gaat het goed met me leren we Maggie kennen. Maggies huwelijk is 608 dagen nadat het begonnen is gestrand. Maar verder gaat het goed met haar. Of toch niet? Samen met Maggie worstelen we ons doorheen het eerste jaar van haar scheiding, een termijn die je moet uitzitten vooraleer je de scheidingspapieren effectief mag ondertekenen. Je komt terecht in de datingscene, leert nieuwe hobby’s kennen, je bent getuige van wat je allemaal met een date kunt doen en vraagt je af of je dat überhaupt wel wilde weten. Je maakt deel uit van haar vriendengroep die een beetje weg heeft van die van Bridget Jones of Friends. Een allegaartje mengelmoes met een scherpe, soms vulgaire tong, maar het hart op de juiste plaats. Je ontdekt ook het antwoord op levensvragen als “Hoeveel hamburgers moet ik ’s nachts eten om terug gelukkig te worden?”

De cover van Maar verder gaat het goed met me geeft mooi de twee kanten van Maggie weer. Enerzijds haar donkere kant die door de scheiding naar boven komt. Anderzijds haar lichte kant die lijkt te verdrinken in de donkerte van de scheiding, het teveel aan verdovende middelen en gebeurtenissen die op haar pad komen. Welke kant wint en hoe deze kanten er nu eigenlijk uit zien lees je in dit boek.

Monica heeft het boek geschreven in de ik-persoon. Ze maakt gebruik van opsommingen en lange zinnen die in elkaar overvloeien, waardoor het boek vlot leest. Je merkt aan haar schrijfstijl dat Monica ook actief is in de komische scene. De hoofdstukken zijn vrij lang en het verhaal lijkt soms geschreven als een aaneenschakeling van columns. Korte, grappige, messcherpe, pijnlijke, eerlijke, snedige, soms platvloerse stukken tekst. Het lijkt een soort dagboek van spuwende, overkokende, uitbrekende gedachten en gevoelens als een pingpongwedstrijd in haar hoofd. Door die chaos vond ik het als lezer niet altijd gemakkelijk om de draad van het verhaal vast te houden, ik miste wat diepgang in het verhaal. Ondanks de humor en de vlotte zinnen kostte het boek me toch iets meer inspanning dan anders om verder te blijven lezen. De hoofdstukken afzonderlijk zijn leuk geschreven, maar ik miste soms een geheel.

Tegelijkertijd is het boek de ideale handleiding voor mensen die al even uit de datingscene zijn en deze terug willen ontdekken. Monica geeft in haar verhaal over Maggie heel veel tips, tricks, do’s en don’ts. En voor elke vrouw die twijfelt aan zichzelf, wees meer zoals Maggie!

“Ik was eigenlijk fucking beminnelijk, ik was prima zoals ik was” (p129)

Of “Ik was verleidelijk genoeg om mee uit te vragen, geil genoeg om achter in een Uber te beffen en goed genoeg in mijn appjes om een tweede en mogelijk derde afspraakje te scoren” (p128). Dit laatste geeft ineens de toon van het boek aan. Prima als je van soms toch wel vergaande seksuele avonturen en pervers taalgebruik houdt. Mij begon het op een bepaald moment te storen.

Het is een feelgoodroman die je de beslommeringen in je eigen leven even doet vergeten. Maar verder gaat het goed met me deed me menigmaal blozen, grijnzen en hardop lachen, wat af en toe leidt tot gênante situaties als je in het openbaar leest. Toch miste ik wat diepgang in het verhaal en was het voor mij persoonlijk soms wat te verregaand op vlak van seksuele en andere belevingen. Daarom krijgt Maar verder gaat het goed met me 3 welgemeende sterren.

Ellen

Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044653830