‘De donkere kroon’ – Sarah J. Maas

ISBN: 9789022599389

De donkere kroon is deel twee van de Glazen troon serie van de New York Times bestseller auteur Sarah J. Maas. Het is niet de eerste keer dat dit boek in het Nederlands verschijnt, maar het is wel de eerste keer dat De Boekerij er een prachtige limited edition hardcover van heeft gemaakt. Voorzien van artprints in zowel het boek als de stofomslag met zilveren opdruk, een landkaart en bedrukt boekblok is het weer een lust voor het oog. Als je het eerste deel, De glazen troon,  nog niet gelezen hebt, kan deze recensie spoilers bevatten.

De sluipmoordenares Celeana Sardothien is de kampioen van de koning geworden, maar dat wil niet zeggen dat ze hem ook trouw is. Hetgeen waar ze nog steeds voor wil vechten is haar vrijheid. Op het moment dat het kwaad steeds verder oprukt in Klooffort moet ze vechten tegen duistere krachten. Daarnaast heeft ze nog steeds de onverdeelde aandacht van de twee mannen: zowel Chaol als Dorian hebben interesse in Celeana.

Het verhaal gaat verder waar deel één is geëindigd en dat kan je letterlijk nemen. Je valt direct in het verhaal en er is helaas geen samenvatting van De glazen troon. Nu is dit geen boek dat je “los” leest, maar als het al even geleden is dat je het eerste boek hebt gelezen, moet je er weer in komen. Wie waren de personages ook al weer en wat is er eerder allemaal gebeurd? Ook in de loop van het verhaal wordt er niet even teruggeblikt of een korte toelichting gegeven als een gebeurtenis wordt aangehaald of een naam voorbij komt.

In het begin van het verhaal zit weinig vaart en kabbelt het een beetje voort. Het lijkt bijna een roman. In Celeana’s leven is het op dat moment ook rustig en het leuke daarvan is dat je de sluipmoordenares Celeana als “normale” jonge vrouw ziet reageren als ze geld over de balk smijt vanwege de aanschaf van kleding, woonspullen en boeken. Dit is een geweldige andere kant van de bad ass vechtmachine die ze ook is. Het geeft goed aan dat een persoon meerdere lagen kent.

De actie en spanning gaan pas veel later in het boek beginnen. Dan kom je meer te weten over de geschiedenis van Celeana, haar geheimen en van iedereen om haar heen. Tel daar de plotwentelingen bij op en het boek heeft weer je volle aandacht. De schrijfstijl van Maas is beeldend en laat de wereld van Celeana tot leven komen zodat je met haar mee gaat in haar avonturen.

Door een cliffhanger eindigt De donkere kroon met een belofte voor het derde deel, maar ik weet nog niet zeker of ik dat ook weer zal oppakken. Daarvoor duurde het bij dit boek te lang voordat het mijn volledige aandacht had. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Genre: young adult fantasy
ISBN: 9789022599389
Uitgave: hardcover