‘Huisavond’ – Stan Geerdink

ISBN: 9789493266742

Mila is eerstejaars student in Groningen en neemt er haar intrek in studentenhuis De Kachel. Wanneer de introductieweek van start gaat, hoopt ze een fijne tijd met nieuwe mensen te hebben. Haar eerste avond sluit ze samen met haar nicht Kris en te veel alcohol af. Een geslaagde eerste avond in het studentenleven. De dagen nadien loopt het echter niet zoals het moet. Er schijnt iets met het studentenhuis aan de hand te zijn, en dat doet de argwaan naar haar nieuwe huisgenoten stijgen. Komt Mila op tijd achter de waarheid?

Met Huisavond heeft Stan Geerdink een spannende thriller neergezet. Met slechts vijfenzestig bladzijden is deze novelle in een mum van tijd uitgelezen. De betekenis van de titel wordt tijdens het lezen al snel duidelijk, en deze past perfect bij de verhaallijn.

Al op de eerste bladzijde maken we kennis met Mila. Ze is net toegekomen in haar studentenkamer, en klaar voor de eerste stap in haar zelfstandige leven. Samen met haar volg je als lezer hoe ze haar introductieweek (de KEI-week) ervaart. Het duurt niet lang vooraleer je het gevoel krijgt dat er iets niet klopt in dat studentenhuis. Ook bij Mila duikt de argwaan steeds meer op. Een gevoel dat goed wordt uitgewerkt in het verhaal. Vanaf dat punt is de spanning aanwezig, en naarmate de verhaallijn vordert wordt het alleen maar spannender.

Ondanks het beperkte aantal pagina’s zit de plot van Huisavond goed in elkaar. De verhaallijn lijkt een bepaalde richting uit te gaan, tot je wordt verrast met een plottwist. Zowel de spanning en het tempo stijgen tot een hoogtepunt naar het einde toe, maar stoppen dan abrupt. Net zoals het verhaal. Het open einde roept de secuur opgebouwde spanning direct een halt toe. Waardoor je als lezer toch wat op je honger blijft zitten.

De onderlinge relatie tussen Mila en haar nicht Kris is goed uitgewerkt. Kris is flamboyant en zelfzeker en weet alles van feesten af. De wat meer ingetogenere Mila wil daarom net zo onbevangen zijn als haar nicht en even veel genieten van het studentenleven. Er wordt dan ook veel gefeest en veel gedronken in het boek. Wat die KEI-week precies inhoudt is niet helemaal duidelijk voor mij als Vlaming, maar wellicht zullen Nederlandse studenten zich hier beter in herkennen.

Stan Geerdink heeft een meeslepende en beeldende schrijfstijl, die erg goed tot zijn recht komt in deze novelle. Er hangt een mysterieuze en geheimzinnige sfeer, die het beeldende effect nog meer versterkt. Net zoals de angst die Mila voelt. De hoofdstukken zijn aangenaam kort en Huisavond leest daardoor nog vlotter. Het einde blijft een dubbel gevoel geven, het is iets waar je van moet houden. Het zet je nadien nog een hele tijd aan het denken. Drie sterren voor Huisavond.

Uitgever: H!P Publishing
ISBN: 9789493266742
Aantal pagina’s: 65