‘Florence’ – Kiki van Dijk

ISBN: 9789401617253

Florence is alweer het twaalfde boek van schrijfster Kiki van Dijk. Eerdere boeken van deze schrijfster zoals VlielandTarifa en Parijs las ik al met plezier. Ik kijk dan ook elke keer weer uit naar haar volgende boek. Dit boek begon ik dan ook met hoge verwachtingen.

Clea restaureert kunstwerken. Met haar werk haalt ze regelmatig de kranten en heeft ze al een belangrijke prijs gewonnen. Ze is een grote naam in de kunstwereld. Als Tanya, een vriendin van de basisschool, vraagt om voor een nog geheim project naar het zonnige Florence af te reizen, twijfelt Clea. De nieuwsgierigheid wint het en Clea reist af naar Florence. Helaas voor Clea zit genieten van de omgeving er niet in. Al snel komt ze erachter dat haar vriendin Tanya vermist wordt. Clea vraagt zich steeds meer af waarom ze naar Florence is gegaan. Moet Clea nu ook oppassen voor haar leven?

Vanaf de eerste bladzijde werd ik in het verhaal gezogen. De spanningen zijn gelijk voelbaar. Dit merkte ik doordat je als lezer steeds het gevoel had net als Tanya, Giuseppe en Lea gevolgd te worden. Hierdoor wilde ik tijdens het lezen constant over mijn schouder kijken of er iemand mij niet stiekem in de gaten hield. Het geeft gelijk een beklemmend gevoel, waardoor je door wil lezen om van dit gevoel vanaf te komen.

Het verhaal wordt vanuit het oogpunt van Clea beschreven. Je weet als lezer goed hoe zij denkt en wat ze voelt. Inleven in haar wereld was hierdoor totaal geen probleem. Wat lijkt mij het verwarrend om van het een op het andere moment voor je leven te moeten vrezen terwijl je dacht een leuk tripje te maken naar het zonnige Florence.

Niet alleen door het oogpunt van Clea wordt het verhaal beschreven, ook is een deel cursief gedrukt. In dit cursieve gedeelte wordt er vanuit de perspectieven van de anderen (Lea, Tanya, Timo en Giuseppe) geschreven. Het cursieve deel maakte voor mij dat er spanning in het verhaal kwam te zitten. Er vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plek. Het verhaal wordt stukje bij beetje steeds meer duidelijk. In de laatste paar bladzijdes komt de spanning tot een hoogtepunt en de uiteindelijke dader was dan ook totaal niet wie ik verwachtte dat het zou zijn.

Jammer was dat het einde van het boek wat snel en afgeraffeld leek. In de laatste pak ‘m beet 25 bladzijdes werd het voor mij pas echt spannend. In die bladzijdes werd dan ook meteen het hele verhaal opgelost. De overige bladzijdes waren vooral veel gesprekken en omwegen naar de uiteindelijke dader. Ik had het gevoel dat er meer uit te halen viel.

Ondanks dat het boek heerlijk weg las, vond ik dit niet het beste boek van Kiki van Dijk. Toch, als je houdt van schrijfsters als Linda van Rijn en Suzanne Vermeer dan is dit zeker een aanrader voor jou.

Wederom weet Van Dijk de omgeving weer prachtig neer te zetten. Hierdoor had ik het gevoel dat ik zelf door Florence aan het flaneren was, langs alle gebouwen en pleinen zoals het mooiste plein Piazza della Signoria. Ook de omschrijving van de kunstwerken zorgde ervoor, totaal geen kunstliefhebber als ik ben, dat ik de schilderijen en schilders toch ging Googelen om erachter te komen over welke schilderijen er gesproken werd.

Florence is zeker een aanrader als je van een luchtig, zomers verhaal houdt. Met precies genoeg spanning om je te vermaken aan het zwembad! Het boek krijgt van mij dan ook 4 sterren!

Uitgever: Xander Uitgevers
ISBN: 9789401617253