‘Het web van de Keizer’ – Steve Berry

ISBN: 9789026166341

Steve Berry (Atlanta, 1955) is een Amerikaans auteur die het na 30 jaar te hebben gewerkt als advocaat helemaal heeft gemaakt als schrijver. Hij heeft het tot kunst verheven om op basis van historische feiten, een spannend en avontuurlijk verhaal te bedenken om zodoende thrillers te schrijven die waar zouden kunnen zijn en uiteindelijk toch gewoon fictief zijn.

Er zijn meerdere auteurs die dat doen. Het is een succesvol genre boeken waar de ene auteur dichter bij de werkelijkheid blijft dan de ander. Nadat in 2006 het eerste deel uit de serie rondom Cotton Malone verscheen, De erfenis van de Tempeliers, verscheen in juli van 2023 al het zestiende (!) deel uit deze serie rondom de voormalig topfunctionaris voor het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Cotton Malone en zijn partner (in meerdere opzichten) Cassiopeia worden door de Duitse bondskanselier ingehuurd voor een delicate kwestie. Er komen nieuwe Duitse verkiezingen aan en de lang zittende kanselier ziet een gevaar uit de nationalistische hoek ontstaan. Er is een theorie die de genetische afkomst suggereert van deze politieke tegenstander. Hij zou de nazaat zijn van Adolf Hitler’s vrouw, Eva Braun en zijn nazi-vertrouwenspersoon Martin Bohrmann. Beiden zouden de Tweede Wereldoorlog hebben overleeft.

Cotton en Cassiopeia accepteren de klus en vervolgens begin je aan een speurtocht die je werkelijk over de hele wereld meeneemt in spektakel, tragedie, intrige en spanning. Hoewel het verhaal voldoende raakvlakken heeft met het fenomenale The Boys from Brazil (1976) van Ira Levin, is ook de kenmerkende stijl van de Cotton Malone serie een kwaliteitskeurmerk.

De vertelstijl van Steve Berry maakt gebruik van snelheid. In actieve woorden, korte zinnen, vlotte dialogen en een kleine tachtig hoofdstukken laat hij de lezer geen moment tot rust komen. Soms voel je de spanning van de onwetendheid, is de Tweede Wereldoorlog dan toch anders afgelopen dan we allemaal dachten? Dan weer een James Bond-achtige spanning wanneer er wapens aan te pas komen en dan voel je je weer Indiana Jones die zonder parachute uit een vliegtuig springt. Een boek als een historische avonturenfilm.

Alleen maar ruimte voor positivisme?! Nee, terwijl het grootste deel van de kritiek voortkomt uit het lezen van een e-book. Een e-book als recensie-exemplaar is aan mij niet besteed. Ik wil voelen, ruiken, zien, horen en proeven. Een boek is al een ware belevenis voordat je het openslaat. Daarentegen zorgt de kilte en zakelijkheid van een digitaal boek voor afstand. Ik kom gewoonweg niet in het verhaal.

Los van alle zintuigen die verwaarloosd zijn geraakt, is het ook lees technisch gezien buitengewoon onhandig. Ik lees vaak terug en dat is digitaal geen doen. Daar waar je bij een papieren boek nog weet op welke plek op de pagina het gezochte fragment stond, is het door de volledige homogeniteit van het uiterlijk een drama. Er zijn hordes mensen die de voorkeur aan een e-book geven. Ik ben de oude puritein en laat deze technische ontwikkeling graag aan mij voorbij gaan.

Inhoudelijk heeft het verhaal last van een aantal grote toevalligheden die in het voordeel van het verhaal uitvallen. Enerzijds vlieg je ongezien over vijandig gebied en word je vervolgens direct gearresteerd door een allesziende en alleswetend personage. Soms zit het ook op details. Cassiopeia en Cotton zijn liefdespartners en halverwege het verhaal schrikt de een van de littekens op het lichaam van de ander, waarna de vraag komt hoe hij daaraan komt. Buitengewoon ongeloofwaardig in de normale wereld.

Het leukste deel van het boek betreft het nawoord, waarin Steve Berry uitgebreid verslag doet van de waarheden en de verzinsels in het verhaal. En het meest interessante schaduwgebied tussen feiten en fictie.

⭐️⭐️⭐️ Met Het web van de Keizer toont Steve Berry aan in staat te zijn om zijn lezers precies datgene te leveren wat door hen wordt verwacht. De Tweede Wereldoorlog is het uitgangspunt voor een uitermate actuele politieke actiethriller. Overal in Europa zijn mensen die geen vertrouwen meer hebben in de binnenlandse politiek en in de Europese Unie. De voedingsbodem naar nationalisme is er in ieder West-Europees land. De waarschuwing voor de vreselijke gebeurtenissen uit de jongste wereldoorlog zijn volledig terecht. Het valt wel op dat de auteur volledig partij kiest en geen goed woord over heeft voor de andersdenkenden. Hierdoor krijgt het boek een politieke morele boodschap en die had hij beter aan de lezer kunnen laten. Voor een breed publiek een fijne thriller uit een langlopende reeks die je prima separaat kunt lezen. Voor alle passieve avonturiers onder ons, een prima boek.

‘Time will tell on their power minds
Making war just for fun
Treating people just like pawns in chess