‘Hé jongens… Mama gaat wiet verkopen’ – Hanse Loo

ISBN: 9789464811407

Hé jongens… Mama gaat wiet verkopen van H. Loo vertelt het verhaal van een middelbare vrouw die per ongeluk in een coffeeshop gaat werken, zonder enige ervaring te hebben met drugs. Dit avontuur speelt zich af in het licht van een persoonlijk drama dat ze meemaakt.

Het artwork op de cover is simpel gehouden. Er wordt verwezen naar drugs door de tekeningen van cannabisbladeren.

Toen ik de titel van het boek las, was ik getriggerd. Het leek me wel grappig. Ik werd meteen warm gemaakt om de korte inhoud te lezen op de achterflap. Op basis van de titel en de korte inhoud, werd ik meteen terug gekatapulteerd naar hilarische tv-momenten die ik beleefde tijdens het kijken naar de tv-serie Weeds. Ik had een donkerbruin vermoeden dat dit boek wel eens de geschreven versie van een vermakelijke tv-reeks zou kunnen zijn.

Dit boek moest gewoon iets voor mij zijn, ik had grote verwachtingen en bereidde me dan ook voor op een goede portie lachen. Eenmaal ik begon te lezen, werd ik helemaal in het verhaal gezogen. De auteur heeft een leuke, vlotte en vooral humoristische schrijfstijl. Ze bracht me met haar goed gekozen woorden en zinspelingen vaak aan het lachen. Ik kan tegen heel wat, maar ik kan me inbeelden dat sommige mensen met bepaalde dingen niet zouden lachen. Zo wordt er bijvoorbeeld beschreven dat ze hoopt haar zoon niet terug te krijgen als een potje préparé, omdat ze angst heeft dat hij zelfmoord zou plegen door onder een trein te springen.

Wat het lezen voor mij net iets minder aangenaam maakte, was het feit dat er enkele “Hollandse” woorden instaan, die we in België niet gauw gebruiken. Ook het feit dat er een “DT” fout in het boek staat, vond ik erg jammer.

Het is pas als de lezer ongeveer een derde van het boek heeft gelezen dat er eindelijk iets aan bod komt rond het thema “drugs”. Het stoorde me absoluut niet, omdat het een goed en grappig boek was, maar ik vind het wel ontzettend jammer dat de lezer op een verkeerd been wordt gezet op basis van artwork, titel en korte beschrijving op de achterflap van het boek.

De verwachtingen van het boek werden voor mij op dat vlak dus niet helemaal ingelost. Slechts een deel van het boek speelt zich weliswaar af in een coffeeshop, maar het hoofdverhaal gaat over het stuklopen van een relatie. Er is mijn inziens zowel in de titel, de cover als de korte inhoud teveel nadruk gelegd op het drugsluik en te weinig op de ware inhoud van dit verhaal. De personages worden mooi uitgewerkt. Zeker het hoofdpersonage. Ik kreeg het gevoel alsof ik mee op pad ging met deze dame en de avonturen samen met haar beleefde. Alles wordt mooi beschreven. Zo ook wordt er ingezoomd op een aantal klantjes van de coffeeshop, in een poging de verscheidenheid qua publiek aan bod te brengen.

Ik kan dit boek zeker aanraden als je een zalig ontspannend en dol humoristisch verhaal wil lezen. Ondanks de miserie die het hoofdpersonage meemaakt, heeft ze een enorme vechtlust! Van mij krijgt deze 4 sterren.

Melanie

Genre: Non-Fictie
Uitgever: HL Producties