‘George Michael’ – Godfried Nevels

ISBN: 9789462264878

Godfried Nevels bezit vier persoonlijke interesses: muziek, onderzoek, true crime en schrijven. Deze vier componenten hebben tot dusver geleid tot een stapel met hooggewaardeerde en gevarieerde publicaties. Zo schreef hij eerder ondermeer Dutch in the USA over Nederlandse muzikanten in Amerika, Forever 27 over de club van te vroeg (27 jaar jong) overleden popsterren, Op zoek naar Elvis en I love 80’s music dat bol staat van het onderzoek middels het interviewen van mensen uit lang verloren gewaande tijden.

Juist dat laatste aspect zorgt ervoor dat Nevels nooit de gemakkelijke weg kiest. Schrijven over mensen die je niet meer direct kunt spreken maakt het buitengewoon lastig. Na zijn boek over Elvis en de artiesten uit de ‘club van 27’ waagt hij zich nu aan een andere te vroeg overleden muzieklegende: George Michael.

George Michael is in Londen, in het jaar 1963, geboren als Giorgios Kyriacos Panagiotou. Alleen al als recensent ben ik gelukkig met zijn artiestennaam. Op jonge leeftijd maakt hij als introverte jongen kennis met de extraverte Andrew Ridgeley. Het helpt hem niet alleen om iets meer uit zijn schulp te kruipen, jaren later worden ze als duo immens populair als 80’s band Wham. Na hun allergrootste hit ‘Last Christmas’ is het voor George Michael tijd om een solocarrière te starten. Zijn debuutalbum Faith slaat in als een bom.

Ook in de jaren 90 geldt George Michael nog altijd als de een van de meest succesvolle popartiesten. Zijn liveoptredens zijn van zeer hoge kwaliteit, wat het meest tot uiting komt in zijn versie van Somebody to Love dat hij na het overlijden van Queen-zanger Freddie Mercury op een tribute-concert ten gehore brengt. George Michael heeft het lastig met zijn introverte karakter om zoveel jaren achtereen in the spotlights te staan. Hij beleeft zijn coming-out en komt steeds regelmatiger negatief in het nieuws.

George Michael blijft een fenomeen tot zijn te vroege dood op de eerste kerstdag van 2016. Dat wat zijn Last Christmas bleek te zijn. Er zijn artiesten die na hun dood in de vergetelheid raken. Dat geldt niet voor George Michael. Uiteindelijk verkoopt hij meer dan 100 miljoen platen wereldwijd. Op Spotify is zijn eerste solohit Careless Whisper (1984) al goed voor bijna 1 miljard weergaven.

Er zijn al een aantal boeken over George Michael verschenen en toch is dit boek onmisbaar voor iedere muziekliefhebber. Net als de auteur liep ik niet over van waardering voor deze artiest. Ik vond het ook te Poppy en vond de songs van tijdgenoten Duran Duran, Depeche Mode en Bryan Ferry vele malen interessanter en beter. Daarnaast waren het vooral de meiden die onder de indruk waren van the looks van George Michael. Maar terug naar het boek.

Het heeft een groter formaat dan de standaard boeken en dat geeft het samen met het rode omslag aanzien. Het is zwaar, stevig en ziet er gelikt uit. Het meest opvallend zijn de talrijke foto’s. Kleurenfoto’s in een boek zijn geen standaardkeuze en het gebruik ervan zorgt voor extra pluspunten. Het papier dat is gebruikt is niet glanzend. Enerzijds is dat jammer voor de foto’s maar het maakt de leeservaring wel gemakkelijker. Je hebt, zeker met de korte dagen in deze fase van het jaar, geen last van schitteringen wanneer je leest met kunstlicht. En te lezen is er echt meer dan genoeg.

Naast de complete biografie aangevuld met heerlijke anekdotes van mensen die Godfried Nevels dankzij zijn onderzoekstalent heeft opgespoord, vind je ook talloze interviews met mensen uit de muziekwereld die hun geheugen hebben afgezocht naar herinneringen over de artiest George Michael. Het televisieprogramma ‘Het uur van de wolf’ heeft dezelfde kwaliteiten. Zaken aan de orde brengen die je anders nooit had geweten, vanuit creatieve en alternatieve invalshoeken.

Als verbeterpunt zou ik de lay-out van de teksten op de pagina meer ruimte geven. De teksten komen tot vlak bij de rand van de pagina waardoor je soms met je handen de tekst vasthoudt. Dat kan beter. Persoonlijk kan ik niet wachten tot Godfried zijn onderzoek start over Bryan Ferry of Duran Duran maar laat hem nog maar wachten; zij leven immers nog.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met George Michael schenkt onderzoeker, schrijver en muziekliefhebber Godfried Nevels alle fans en niet fans een boek van zeer hoge kwaliteit dat je met veel plezier en interesse beleeft en leest. Wanneer je alles dacht te hebben en alles dacht te weten over deze poplegende kom je bedrogen uit wanneer je dit boek in handen krijgt. En dat gun ik je van harte. Dit boek hoort in de kast van iedere muziekliefhebber te staan. Of je nou fan bent of niet. Kopen, lezen, kijken en ervaren.

‘Well you’re out of time
I’m letting go
You’ll be fine