‘Geen weg terug’ – Marie-José Verweij

ISBN: 9789461098764

Marie-José Verweij is een bezige bij; naast freelance leerkracht, is ze ook nog eens copywriter en thrillerauteur. Geen weg terug is haar tweede thriller, na haar debuut Met onbedachte rade die ontzettend goed ontvangen werd. Aangetrokken door de ontzettend mooie cover, met op de achtergrond een esdoornblad en een weglopende vrouw, werd ik nieuwsgierig naar Geen weg terug.

Sep en zijn zusje Mila gedragen zich op school een beetje raar. Dit doet bij Walter, die leerkracht is op hun school, onmiddellijk alarmbellen afgaan. Hij contacteert jeugdzorg maar ze nemen hem niet serieus. Daarom beslist hij om zelf actie te ondernemen door Mila te ontvoeren. Maar hij raakt in paniek en maakt een inschattingsfout, waarop een internationale zoekactie opgestart wordt. Zal men de kleine Mila tijdig terugvinden?

Geen weg terug is een bijzondere thriller van eigen bodem. Gezien de auteur zelf ervaring heeft als leerkracht, kan ze als geen ander omschrijven hoe Walter de machteloosheid ervaart. Dit nadat hij geen gehoor krijgt bij jeugdzorg, wanneer hij zijn bezorgdheid meldt . Maar ook Iris, het andere hoofdpersonage, lijkt op allerlei sociale muren te botsen binnen onze maatschappij. Via deze twee protagonisten uit de auteur dan ook een sterke aanklacht tegen de sociale systemen die niet altijd werken naar behoren, zowel in Nederland als in Vlaanderen.

Het verhaal krijgt kracht doordat het verteld wordt vanuit verschillende perspectieven. Hierdoor krijgt het ook heel wat verschillende dimensies: hoe voelt Cynthia, Mila’s moeder, zich? Hoe ervaart Pascal, Mila’s vader, alles? Hoe ziet Walter alles? Ze hebben allemaal andere gevoelens en bedenkingen rond de ontvoering van de kleine Mila en dit maakt het verhaal interessant en beklijvend. Maar je wordt ook heen en weer geslingerd tussen je eigen gevoelens als lezer. In het ene hoofdstuk zal je een bepaald personage haten en een paar pagina’s verder dan weer liefhebben. Een lach en een traan liggen dan ook niet ver van elkaar tijdens het lezen. Het is niet zo een boek waarin de hoofdpersonages superhelden zijn waar je van gaat houden vanaf de eerste pagina. Alle personages lijken echte mensen, weggerukt uit ons dagelijkse leven en hebben hun sterktes en zwaktes.

Marie-José Verweij hanteert een eenvoudige, heldere schrijfstijl. Hoewel het beeldend is en je je alles goed kan visualiseren, vind ik het voor mij net iets te eenvoudig geschreven. Ergens heb ik het gevoel dat de auteur nog meer uit het verhaal had kunnen halen. Als je als lezer al weet wie de ontvoerder is, doordat het in de korte inhoud op de achterflap verklapt wordt, verwacht ik meer van het verhaal. Het moet mijn nieuwsgierigheid blijven prikkelen en over veel meer gaan dan Walter die Mila ontvoert. Er zijn te weinig onverwachte plotwendingen die de spoiler op de achterflap kunnen goedmaken. Als lezer wil ik op het verkeerde spoor gezet worden, verrast worden en dit mis ik hier een beetje.

Al bij al was dit een fijne eerste leeservaring met het werk van deze auteur. Marie-José Verweij heeft een knappe thriller van eigen bodem geschreven. Dit is een schrijfster met heel wat potentieel, die kan uitgroeien tot een ware bestseller auteur. Alleen is het jammer dat de korte inhoud te veel prijsgeeft. 3.5 ster.

Uitgever: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461098764
Aantal pagina’s: 300