‘Fix het zelf!’ – Nick Harper

ISBN: 9789020608298

Is je favoriete T-shirt gekrompen, staat je fietsband lek, zit je deurklink los of is je schaar bot? Geen probleem! Met dit handige doe-het-zelf boek weet je vanaf nu precies hoe je jouw defecte spullen een nieuw leven kunt inblazen. Fix het zelf! staat boordevol nuttige tips en tricks die je veel geld kunnen doen besparen. De duidelijke stap-voor-stap uitleg maakt het klussen toegankelijk. Ook voor de minder handige klussers (zoals ik) onder ons. Met slechts dit boek en het nodige gereedschap kun je al direct aan de slag!

Nick Harper is een freelance schrijver en redacteur, en heeft voor vele bekende Britse media geschreven, zoals The Guardian en Men’s Health. Harper schreef reeds meerdere boeken, Fix het zelf! is het eerste boek dat naar het Nederlands werd vertaald.

Onze huidige maatschappij is de laatste tientallen jaren steeds meer een wegwerpmaatschappij geworden. We kopen iets, en als het stuk is, smijten we het vaak gewoon weg. En dan vervangen we het door iets anders dat vroeg of laat (maar eerder vroeg) ook in de vuilbak belandt. Maar sommige spullen zijn gemakkelijk te repareren. Alleen moeten we er de tijd voor nemen. En de juiste handleiding om ons op weg te zetten. Dat je er ook nog eens geld mee bespaart, is een extra troef.

Fix het zelf! is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken die elk een ander type product herstelt. Witgoed, kledij, elektrische apparaten, badkamer, tuin… Je hele huis komt zo aan bod. Nick Harper neemt ‘stuk zijn’ ook vrij ruim, zodra het niet meer goed werkt kan het worden gerepareerd. Een kras op je uurwerk of een piepende deur, het zijn allemaal dingen waarmee je zelf aan de slag kunt gaan. Belangrijk hierbij is dat je goed gereedschap gebruikt. Een overzicht van wat een doe-het-zelver nodig heeft kun je na de inleiding vinden.

Elk hoofdstuk bestaat uit een aantal dingen die je moet fixen/vervangen/redden. Op een duidelijk uitgelegde manier krijg je in stappen mee wat je moet doen. Een vleugje humor zorgt regelmatig voor een glimlach. Zo herstel je een kapotte zool of een gat in je jeans. Of fix je zelf jouw verstopt toilet (wat had dit handig geweest begin dit jaar). Soms heb je meerdere opties om iets te herstellen, zodat je kunt kijken wat jou het beste ligt. Waar nodig is er een tekening om alles te verduidelijken, dat vond ik een goede hulp.

Fix het zelf! is een zeer praktisch en handig doe-het-zelfboek voor de beginnende en gevorderde klusser. Hoe handiger je bent, hoe gemakkelijker het allemaal gaat natuurlijk. En de ene klus is eenvoudiger (batterij vervangen van je laptop) dan de andere (koelkast herstellen). Je moet dus zelf even zien wat haalbaar is. Maar: al doende leert men! Vier sterren voor dit handige boek.

Lorenzo
Boekencast gastrecensent

Genre: doe-het-zelf