‘Dood op kasteel Brémont’ – M.L. Longworth

ISBN: 9789022338599

Dood op kasteel Brémont is het eerste deel van de serie ‘Provençaalse mysteries’ met Antoine Verlaque, een onderzoeksrechter en Marine Bonnet, een docente recht in de hoofdrol. Maar wat houdt een ‘cozy novel’ nu precies in? Het doet me denken aan gekende BBC series zoals ‘’Midsummer murders’’, ‘’Sister Boneface Mysteries’’, ‘’Rosemary & Thyme’’, …er is een misdaad maar het gruwelijke, gewelddadige bloedvergieten staat niet centraal. De kleine dorpsgemeenschap waar het zich afspeelt, waar iedereen ook iedereen kent is het middelpunt. Liefhebbers van bovengenoemde BBC series zullen dan ook genieten van deze nieuwe boekenserie.

Étienne Brémont valt uit het zolderraam van het kasteel Brémont. Zijn twee neven, beiden advocaat, vinden het verdacht en vragen naar verder onderzoek. Onderzoeksrechter Antoine wordt erbij gehaald en wanneer blijkt dat zijn ex-vriendin Marine Bonnet een oude bekende is van de familie Brémont schakelt hij ook haar hulp in. Plots blijken er heel wat mensen baat te hebben bij de dood van Étienne, zou er dan toch kwaad opzet in het spel zijn?

Wanneer er een tweede dode gevonden wordt op het domein van het kasteel Brémont is er geen twijfel meer, dit gaat om misdaad. Maar zal het hen lukken de dader te vinden?

Ik houd wel van de cozy misdaad series op tv, maar ben er nog niet helemaal uit wat ik van het boek vind. Is het nou wat of niet? Het begin gaat nogal traag, waardoor er weinig spanning is en het mij ook moeilijk weet te boeien. De omgeving, het Franse leven en cultuur wordt uitvoerig aangehaald, maar ook hier weer was het naar mijn gevoel allemaal eenvoudig neergepend, maar is dit niet typisch voor het genre? Ik kon mij de omgeving inbeelden, maar niet erg levendig. Ik had niet het gevoel dat het boek mij meenam op reis naar de Provence, zoals ik had verwacht. Een iets meer beeldende schrijfstijl had hier soelaas aan kunnen bieden. Maar dit is wat ik van het boek verwacht en het is niet omdat dit niet helemaal is uitgekomen dat ik geen leuke leeservaring had.  Het is een fijn, luchtig boek om tussendoor te lezen en je gedachten wat te verzetten. Het genre bevalt mij ook beter dan het feelgoodgenre, omdat er toch enige spanning in zit. Dood op kasteel Brémont is de ideale mix tussen romantiek, zonder het zeemzoete gedoe, en misdaad, zonder het overdreven gewelddadige.

De rode draad in het verhaal is de band tussen Verlaque en Marine. De auteur heeft deze op een verfijnde manier uitgewerkt zodat je als lezer toch nieuwsgierig wordt hoe het verder loopt. Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld om het tweede deel te lezen, enkel en alleen om te weten hoe het met deze twee verder loopt.

Dood op kasteel Brémont was in 2011 het debuut van M.L. Longworth, en als je dit in beschouwing neemt is het best wel een knap werk geworden, met ruimte voor verbetering. Voor nu een 3,5 ster.

Genre: cozy mystery novel
Uitgever: Manteau- Standaard Uitgeverij