‘De Postbezorgster van Parijs’ – Meg Waite Clayton

ISBN: 9789402709421

De Postbezorgster van Parijs is voor mij het eerste boek dat ik zal lezen van Meg Waite Clayton. Nochtans heeft deze auteur al heel wat bestsellers op haar naam staan, waaronder De laatste trein naar vrijheid. Ik was benieuwd naar haar werk, gezien de onderwerpen mij aanspreken. Er zijn een overvloed aan boeken en verhalen over de Tweede Wereldoorlog daarom vind ik het interessanter om binnen dit onderwerp over de minder gekende stukjes geschiedenis iets te lezen en dit is nu net waar deze auteur voor bekend staat.

Op een avond leert Nanée Gold de fotograaf Edouard Moss kennen. Hij is een Duitse Jood die zijn vrouw verloor door mishandelingen van de nazi’s. Ze zien elkaar maar één avond en beiden voelen dat er iets in de lucht hangt tussen hen. Ze zien elkaar daarna niet meer. Maar dan vallen de Duitsers Frankrijk binnen en Edouard wordt opgepakt en in een kamp voor kunstenaars opgesloten. Nanée is Amerikaanse en kan Frankrijk makkelijk verlaten, maar ze denkt er niet aan. Ze wil de Fransen helpen en wordt lid van het verzet in Marseille waar ze postbezorgster wordt. Het ene bericht is al gevaarlijker dan het andere om af te leveren. Wanneer ze te horen krijgt dat Edouard Moss opgesloten zit in Camp Des Milles vat ze het plan op om hem te bevrijden. Ook proberen ze zijn dochter Luki op te sporen, zodat ze beiden Frankrijk zouden kunnen verlaten.

Het verhaal wordt vanuit drie verschillende perspectieven verteld: Luki, Edouard en Nanée. Aanvankelijk lijkt het verhaal van Luki en Edouard los te staan van deze van Nanée, maar beetje bij beetje komt het samen. Het leuke en interessante bij deze stijl is dat je de hoofdpersonages echt wel goed leert kennen en begrijpt. De stoere Nanée die maar Frankrijk niet wenst te verlaten, hoewel het er alsmaar gevaarlijker wordt. Edouard, door wiens kunstzinnige ogen wij het bezette Frankrijk leren kennen. En dan nog Luki, bij wie we de oorlog door de ogen van een kind beleven, is bijzonder. Met kippenvel las ik haar relaas van de gebeurtenissen.

De auteur weet de situatie voor- en tijdens de bezetting goed weer te geven: de armoede, het vluchten, de angst, …. Het is duidelijk dat hier een grondige research aan vooraf is gegaan en volgens mij werd er bij het redigeren zeer veel geschrapt, want het is duidelijk dat de auteur een brede kennis heeft van deze periode en deze ook wenst te delen met zijn lezers. Maar het verhaal moet nog leesbaar blijven tussen de vele details en feiten weergaves. Voor mij persoonlijk mocht het boek dubbel zo dik zijn want ik houd wel van verhalen waar veel research aan vooraf is gegaan. Zo mistte ik bijvoorbeeld meer details over het leven van Nanée als pilote. Er waren toentertijd niet veel vrouwelijke pilotes, en het lijkt mij interessant om hier dieper op in te gaan. Of over het leven van Edouard in Wenen en hoe hij in Frankrijk terecht is gekomen. Sinds de nazi’s aan de macht kwamen heeft hij niet anders gedaan dan vluchten, dit had iets meer in de verf gezet kunnen worden. Anderzijds door al te vele details te schrappen, is het boek wel toegankelijk geworden voor een breder publiek. Ik kan mij voorstellen dat anders heel wat lezers zouden afhaken.

Meg Waite Clayton schrijft gedetailleerd, niets ontgaat haar en hierdoor is het alsof je als lezer in Frankrijk van 1940 rondwandelt. Je kunt je de barre oorlogsomstandigheden zo voorstellen. Vaak wordt vergeten dat niet alleen de Joden en zigeuners opgejaagd werden, maar ook de kunstenaars en hierbij raakt zij een bijna vergeten stukje geschiedenis aan. Het boek biedt daarom niet alleen een fijne leeservaring aan, maar is bovendien ook nog leerrijk.

De toelichting van de auteur in het nawoord geeft extra toelichting over fictieve en niet fictieve personages. Naar aanleiding hiervan heb ik toch enkele namen beginnen opzoeken en hun geschiedenis. Als een boek je kan prikkelen om dit te doen is het zeker een goed boek! Ik scoor het boek dan ook 4 sterren.

Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402709421
Aantal pagina’s: 398