‘De verdwijning’ – Ida Tufte Michelsen

ISBN: 9789026158421

De verdwijning is het vervolg op Het geheime verbond uit de serie Zonnevangers van Ida Tufte Michelsen. De vertaling is gedaan door Rymke Zijlstra. Het is verstandig om het eerste deel eerst te lezen om de onderlinge verbanden en gebeurtenissen te begrijpen.

In De verdwijning gaat Alma verder met haar opleiding tot Zonnevanger Tweede Rang in het begroeide en overwoekerde Zonnevangersdorp Belmeling. Ze heeft toestemming van haar vader Simon om de vliegtrainingen bij te wonen, maar merkt dat ze nog veel leren moet. Alma moet er hard voor werken om de zonnestralen te leren beheersen en zo de tijd te kunnen beïnvloeden. Omdat ze niet als Zonnevanger opgegroeid is, heeft ze een enorme achterstand. Met vallen en opstaan weet zij snel bij te leren. Ze sluit vriendschap met Pilla en gaat samen met haar op onderzoek uit naar Pilla’s vader, Pol, die al een jaar vermist is. Volgens Pilla en haar moeder Birt weet Alma’s oma Eleonora als hoofd van de Raad van Lot er meer van. Wanneer zij Eleonora er naar vraagt zegt die niets te weten. Ze vraagt zich af waarom Eleonora tegen haar liegt en wat daar de reden van is. Juist hierdoor gaat ze met Pilla door met haar gevaarlijke zoektocht en komt daardoor meerdere malen in aanraking met de Grubelgroep.

Door de korte hoofdstukken en steeds wisselende perspectieven sleept Michelsen de lezer mee de magische wereld in. De verschillende plotwendingen zorgen voor de nodige spanning in het verhaal. Waar in het eerste deel van de Zonnevangers Alma veel in de schoolbanken zat, ligt nu meer het accent op haar zoektocht naar de verdwijning van Pol, het slagen voor de opleiding en verdere wereldopbouw. Michelsen weet de magische wereld van de Zonnevangers nog verder uit te bouwen in De verdwijning. De vliegniveaus en oefeningen worden uitgebreider en gevaarlijker. Het vliegen met de hulp van zonnestralen wordt gedetailleerd beschreven. Spectrale bollen (veranderen van kleur) doen hun intrede voor het bijhouden van punten in de opleiding. Communiceren doen ze niet via de telefoon, omdat die door de Grubelgroep afgeluisterd kan worden, maar door zonnebrieven, die op bladeren lijken en via zonnestralen verstuurd worden. Alma zet alles op alles om erachter te komen waar Pol gebleven is en dat zorgt voor spannende situaties. Alma kiest niet de makkelijkste weg, wordt nog ondernemender en zelfs Simon, die niet van onverwachte dingen houdt, verandert. Het wordt steeds gevaarlijker in hun woonplaats Elvesoy. En als de Grubelgroep bij hun voor de deur staat wordt het voor haar duidelijk waarom Simon altijd maar aan het verbouwen was. In het verhaal ligt veel nadruk op geheimen die bewaard moeten blijven en staan vriendschappen onder druk. Het einde van het boek laat goed voelen dat grootminister Grabriella Grubel en haar Grubelgroep nog lang niet uit gestreden zijn.

De verdwijning eindigt met een cliffhanger die je niet aan ziet komen en doet verlangen naar het derde deel om te lezen hoe het verder gaat met de Zonnevangers. Dit spannende en fantasierijke boek voor lezers vanaf 10 jaar krijgt 4 sterren.

Genre: Kind & Jeugd
Uitgever: De Fontein
ISBN:9789026158421