‘De tranenmaker’ – Erin Doom

ISBN: 9789400516083

Erin Doom is het pseudoniem van een Italiaanse schrijfster waarvan inmiddels bekend is dat ze Mathilde heet en jonger dan 30 jaar is. Ze begon met het publiceren van korte verhalen op Wattpad. De tranenmaker, in het Italiaans Fabbricante di Lacrime, is haar debuutroman. Inmiddels wordt dit boek in ruim twintig landen uitgegeven en zijn de filmrechten verkocht.

Vanaf haar vijfde jaar woont Nica in de Grave, het weeshuis waar ze opgroeide. Hier werden bij kaarslicht verhalen verteld waaronder die van de tranenmaker: een mysterieus figuur met ogen zo helder als glas en de veroorzaker van alle angsten van mensen. Haar grootste wens is om geadopteerd te worden en die droom komt uit op haar zeventiende. Tegelijkertijd adopteert hetzelfde gezin Rigel en wordt hij op dat moment haar broer.

Het boek begint heel langzaam, maar er zit wel een soort van spanning in want je wil vanaf het begin weten wat er tussen Rigel en Nica speelt. Ze zijn allebei getekend door hun verblijf in het kindertehuis. Nica heeft nooit liefde gekend en als ze het wel krijgt, heeft ze moeite om daaraan te wennen. Als mensen aardig voor haar zijn vertrouwt zij ze niet. Aan de andere kant ze ook wel erg naïef, goedgelovig en buitengewoon lief voor alle dieren van klein tot groot. Of het nou honden, katten, slakken of vleermuizen zijn. Rigel heeft alles mee: hij is intelligent, een geweldig pianospeler en buitengewoon knap, maar hij heeft ook een hele duistere kant. Het gedrag van Rigel is niet te peilen en dat maakt van hem geen sympathiek persoon. Op een derde van het boek verandert dat gevoel enigszins zodra bekend wordt waar de wortels van zijn gedrag liggen en je meer in zijn hoofd kruipt en zijn gevoelens komt te weten.

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit Nica in de eerste persoon en soms vanuit Rigel in de derde persoon. Ieder hoofdstuk wordt voorafgegaan door een mooi citaat. Doom heeft een prachtige schrijfstijl met geweldige poëtische zinnen. Dat deze poëtische schrijfstijl in de Nederlands editie overeind blijft, is een groot compliment voor de vertaler. Maar een mooi geschreven verhaal hoeft geen goed verhaal te zijn. Dat is bij dit boek helaas het geval. Het boek heeft hele kleine letters waardoor het uiteindelijk meer dan 700 bladzijdes zou zijn als de standaard lettergrootte gebruikt was. En dat is een flink aantal bladzijdes te veel. Daarnaast wordt het omschreven als fantasy, ook door de verwijzing naar Twilight, maar dat label zou ik er niet opplakken. De omschrijving op de voorkant van het boek is correct: roman.

‘Op een dag zou ik hun vertellen dat niet alle verhalen op de bladzijdes van een boek staan. Dat er onzichtbare, verzwegen en verborgen verhalen bestaan, die in het geheim leven, en sterven zonder dat ze gehoord zijn. Sprookjes zonder eind, voorbestemd om altijd onvoltooid te blijven.’

Je wil weten wat er speelt tussen Nica en Rigel en daarom leest het eerste kwart van het boek redelijk vlot. Daarna wordt het traag, een herhaling van zetten. Bijna tegen het saaie aan. In het verhaal komen er gedeeltes voor die weer voor een beetje spanning en afwisseling zorgen, maar daarna gaat het al snel weer over de moeizame relatie tussen Nica en Rigel; het aantrekken en het afstoten. De geschiedenis van de beide jongeren in het weeshuis komt langzaam naar boven. Het is heftig om te lezen wat daar gebeurd is, maar het had uitgebreider aan bod mogen komen. Tegen het einde komt er weer wat spanning in het verhaal, maar die houdt ook niet aan.

Zoals eerder aangegeven heeft het verhaal prachtige poëtische zinnen, maar het kan ook wollig worden. De basis van het verhaal is een interessant en goed gegeven, maar het boek is zo dik dat het teveel uitgespreid wordt en het traag voort suddert. Het is geen boek dat ik zou herlezen of aanraden, maar vanwege de mooie schrijfstijl waardeer ik het boek met drie sterren.

Uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 9789400516083
Aantal pagina’s: 494