‘De naam van de roos’ – Umberto Eco en Milo Manara

ISBN: 9789044653489

Als er één auteur is die van mij een boekenwurm maakte, dan is het wel Umberto Eco. Zijn boeken werden echte klassiekers, waarvan De naam van de roos de gekendste is dankzij de verfilming met niemand minder dan Sean Connery in de hoofdrol. Volgens Le Monde behoort het zelfs tot een van de belangrijkste honderd boeken van de twintigste eeuw. Ikzelf kan dit alleen maar volmondig beamen. Alle Umberto Ecco boeken hebben een bijzonder plekje in mijn boekenkast. Bovendien heb ik ze allemaal verslonden. Toen ik zag dat er een graphic novel was verschenen van zijn bekendste werk, was ik niet meer te houden!

De befaamde Milo Manara stond in voor de fraaie tekeningen. In het verleden werkte hij onder andere aan de Marvel serie Xmen. Zijn tekeningen zijn wereldwijd bekend en hij is een veelgevraagde graphic novel kunstenaar.

Het verhaal begint in de 14de eeuw wanneer de novice Adson samen met zijn meester Broeder William van Baskerville arriveert in een Italiaans klooster. Al snel neemt de abt Abbone broeder William in vertrouwen en vertelt hem dat enkele dagen geleden de jonge monnik Adelmo van Otranto door een geitenhoeder vermoord teruggevonden werd. De abt vraagt de hulp van broeder William om de dader op te sporen. Maar William en zijn novice Adson zijn nog maar net gestart met hun onderzoek als er een tweede monnik vermoord teruggevonden wordt in varkensbloed, namelijk monnik Venantius van Salvemec. Het wordt een complex onderzoek, terwijl novice Adson te kampen krijgt met zijn eigen gevecht tegen zijn persoonlijke demonen.

Een graphic novel van een wereldberoemde roman als De naam van de roos is geen makkelijke klus. Zeker niet als het oorspronkelijke werk uit de pen van Umberto Eco voortvloeide die gekend is voor zijn opeenvolging van lange en complexe zinnen. De roman zelf is een dikke jongen van meer dan vijfhonderd pagina’s. Wie deze las zal merken dat de graphic novel veeleer een verkorte versie is van het oorspronkelijke verhaal. Het is een leuke compensatie voor lezers die niet graag dikke pillen lezen en toch het verhaal in boekvorm willen lezen. Maar de echte fans van het boek zullen er ook van genieten.

De tekeningen van de hand van Milo Manara zijn uiterst verfijnd. Via zijn werk besteedt hij bovendien ook aandacht aan zijn middeleeuwse voorgangers: de monniken die middeleeuwse manuscripten opfleuren met aangepaste tekeningen. Zo bevat De naam van de roos enkele mooie voorbeelden van miniatuurtekeningen.

De personages worden karakteristiek weergegeven zoals de jonge naïeve Adson, de intelligente William en Salvatore met zijn expressief gezicht. Heel leuk is dat achteraan het boek enkele schetsen van Manara staan, zo zie je het werk- en denkproces van de illustrator, wat toch wel fascinerend is. Wat een talent! Hiernaast heeft het boek ook nog een korte inleiding waarbij de auteur Umberto Eco zelf aan het woord is, en waar je hem kan meevolgen in zijn zoektocht naar een manuscript in het Stift klooster van Melk. Enige kritiekpuntje is dat we nog moeten wachten tot volgend jaar eer het tweede deel zal verschijnen. Ik kan haast niet wachten!

De naam van de roos is een mooie herwerking van een echte klassieker. Het is nooit simpel om van een wereldklassieker een volmaakte herwerking uit te brengen en hier is de uitgever samen met de illustrator toch wel goed in geslaagd. 4 sterren.

Genre: graphic novel
Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044653489