‘De levens van Brian’ – Brian Johnson

ISBN: 9789021475981

De connectie die de titel met Monty Python heeft, komt zelfs in het boek voorbij. Brian Johnson schreef zijn hele biografie zelf. Natuurlijk wees de uitgever hem een redacteur toe, die zijn muzikale sporen op het gebied van biografieën al had verdiend met o.a. de biografie van Ozzy Osbourne, maar iedere zin en ieder woord in dit boek zijn van de hand van Johnson zelf.

De verbondenheid van de lezer met een biografie kan niet groter zijn dan wanneer je het hele levensverhaal in de ik-vorm krijgt voorgeschoteld. Waar sommige biografieën een soort denkbeeldige polygoon-journaal voice-over bevatten is dit persoonlijke verhaal een verademing.

Het accent van dit boek ligt op de periode voorafgaand aan het grote succes. Het zegt veel over de mens Johnson. Geen verhaal over hoe succesvol en beroemd hij is, maar de nadruk ligt op de werker en de dromer. Meermaals geeft hij aan dat wanneer een mens risico’s durft te nemen en afscheid durft te nemen van verworven ‘zekerheden’ er dromen gerealiseerd kunnen worden.

Als zoon van een Britse sergeant die vocht in de Tweede Wereldoorlog en een Italiaanse moeder wordt Brian in 1947 geboren. Er is weinig stabiliteit en welvaart in een naoorlogs Groot Brittanië. Zijn moeder heeft het zo zwaar nadat ze haar hele familie in Italië heeft achtergelaten en poogt zelfs een aantal keren om terug te vluchten naar het land waar haar wortels liggen.

Brian maakt als kind de bakermat van de rock ’n roll mee en weet direct wat hij later zou willen worden. Net zo bekend als al zijn grote voorbeelden: Little Richard en Chuck Berry. Met een lening van zijn vader weet Brian een kleine versterker en een microfoon aan te schaffen. Hij heeft weinig affiniteit met een instrument en zingen is de enige optie. Zorgvuldig en oprecht neemt Brian de lezer mee in zijn strijd, ontwikkeling, teleurstellingen en successen.

Wanneer hij uiteindelijk zijn eerste plaatopname kan maken die zelfs leidt tot een optreden in Top of the Pops op de BBC mik vormet zijn band Geordie, lijkt alles goed te komen. Dat dit geen garantie voor stabiliteit en welvaart is, maakt dit deel van de biografie verrassend en aangrijpend. De spanningen binnen zijn gezin, mede als gevolg van het gebrek aan inkomsten, zorgen er uiteindelijk voor dat hij op zoek gaat naar een vaste baan als voorruit-plaatser. De weg naar muzikaal succes is afgesneden.

Los van de gebeurtenissen neemt Brian je mee in zijn gedachten, toont hoop, vertwijfeling en vertrouwen en blijft altijd nadenken over zijn verantwoordelijkheden als kostwinner en vader. De uiteindelijke audities bij AC/DC na het plotseling overlijden van hun voorman Bon Scott in 1980 zijn zo grappig en veelzeggend dat alleen dit deel van het boek het al de moeite waard maakt om te lezen. Wat een geweldige kerel, die Brian.

Vierhonderd pagina’s vertellen zijn verhaal vanaf zijn geboorte tot en met de opnames van zijn debuutalbum bij AC/DC ‘Back in black’. Een van de best verkochte albums allertijden. Brian maakt in het voorwoord en in de epiloog een uitstapje naar de periode rond 2016 wanneer hij afscheid moest nemen van zijn rol in de band door ernstig gehoorverlies.

Aan het eind van het boek laat hij weten dat de drieënveertig succesjaren als zanger bij AC/DC wellicht in een nieuw boek zullen worden opgetekend. Het zou pure verwennerij zijn om meer teksten van deze man te mogen lezen. Hij heeft een goed geheugen en weet details van vele voorvallen treffend en met veel humor te verwoorden.

Een middenkatern in het boek bevat talloze unieke foto’s uit zijn persoonlijke archief. Mooi afgedrukt op glanzend papier. Ieder hoofdstuk wordt ook voorafgegaan door een zwart-witfoto passend bij het verhaal. Al met al een met zeer veel zorg uitgebracht boek dat iedere fan en ook iedere niet-fan met veel genoegen zal lezen. De Nederlandse vertaling van Rob de Ridder is van hoge kwaliteit. Complimenten aan de uitgever dat dit soort boeken mag worden uitgegeven.

⭐️⭐️⭐️⭐️ De levens van Brian is de biografie die leest als een jongensboek. Tijdens het lezen ben je zo nieuwsgierig hoe het Brian vergaat dat je vergeet dat hij uiteindelijk de zanger van een van de allergrootste rockbands ter wereld zou worden. En al meer dan veertig jaar is. Een van de meest boeiende en bovenal vermakelijke biografieën over een rockartiest, ooit geschreven.

‘Back in black
I hit the sack
I’ve been too long, I’m glad to be back