‘Koekoeksjong’ – Camilla Läckberg

ISBN: 9789044354614

Een nieuw boek in de Fjälbackareeks van de koningin van het Zweedse thrillergenre, Camilla Läckberg. Het is leuk om alle 11 delen in deze reeks te lezen, zo leer je de hoofdpersonages nog beter kennen, maar het boek is ook goed los te lezen. De verhalen spelen zich af in Fjällbacka, een plaats die net boven Göteborg aan de kust van Zweden ligt. Op de cover van de paperback zie je een vrouw die onder water lijkt te liggen. Een prachtige mysterieuze cover.

De hoofdpersonages, Erika en Patrick, zijn getrouwd. Patrick is inspecteur bij de politie en Erika is schrijfster. Patrick en zijn collega’s van het politiebureau Tanumshede storten zich op de moordzaak van een beroemde fotograaf die op het punt stond een nieuwe fototentoonstelling te openen. Erika doet research voor haar nieuwe boek en onderzoekt de dood van de destijds beroemde transgender Lola.

Het verhaal neemt je mee in de wereld van de kunsten waar veel geld en geheimen rond gaan. Als er vervolgens een aanslag wordt gepleegd in het huis van Henning Bauer wordt de druk voor Patrick opgevoerd om de dader te vinden. Henning Bauer is een beroemde schrijver die binnenkort mogelijk de Nobelprijs voor literatuur gaat winnen. Staat de moord op de fotograaf er los van of is er een verband? Loopt Erika met haar onderzoek voor haar boek Patrick in de weg of kan de moord op Lola juist de sleutel zijn tot de oplossing?

Koekoeksjong is een heerlijk spannend boek waarin je moeilijk kan stoppen met lezen. Het boek leest makkelijk weg en heeft niet de traagheid die de Scandinavische thrillers vaak kenmerkt. Er worden in het begin zoveel personages opgevoerd dat ik even een papiertje erbij heb gepakt om op te schrijven wie wie is. Als je het dan net een beetje door hebt wat de familieverhouding is, wordt een nieuwe verhaallijn geïntroduceerd, die van Lola. Ik had toen echt zoiets waarom? Gelukkig wordt dat later meer dan goed gemaakt.

De hoofdstukken van Lola zijn kort en hebben een kop die verwijst naar het verleden terwijl de andere hoofdstukken lang zijn en geen kop hebben. Camilla Läckberg weet steeds kleine stukjes van de puzzel te onthullen zodat je aan het eind de puzzel compleet hebt. Maar dan komt ze met een twist en zie je hoe de puzzel echt in elkaar zit. Natuurlijk heeft ook dit boek weer prachtige zinnen, zinnen om over na te denken, zoals deze:

“Mijn wonden zitten alleen van binnen”, zei Lola, en het was net alsof de zon haar niet meer verwarmde. Vorstschade. ‘Niemand heeft me thuis ooit met de vuisten geslagen. Alleen maar met woorden. ‘Ik ben opgegroeid in een kilte die je je niet kan voorstellen.”

Kortom, ik kan dit boek zeker aanraden om te gaan lezen, een heerlijk vakantieboek om in een ruk uit te lezen. Wat mij betreft mag er nog wel een deel 12 komen in de Fjälbackareeks. Ik geef het boek dan ook 4 sterren.

Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044354614
Uitvoering: Paperback