‘De laatste boom’ – Luke Adam Hawker

ISBN: 9789401305716

Luke Adam Hawker is een Britse illustrator die leeft en werkt in Londen. Hij is geboren in 1988 en studeerde binnenhuisarchitectuur en design aan de Nottingham Trent University. Hij maakt zijn tekeningen op locatie en is razend populair op de diverse platforms op social media. Alleen al op Instagram heeft Luke meer dan 300.000 volgers. Wat bijzonder is aan zijn werkwijze is dat hij zijn illustraties verkoopt via zijn site. Op www.lukeadamhawker.com kun je originele tekeningen van hem kopen.

In 2021 bracht hij zijn eerste boek uit. Together werd niet geheel onverwacht vertaald in Samen en werd een groot succes. Deze graphic novel heeft hij getekend in 2020, gedurende de lockdowns. De thema’s waren twee tegenpolen: eenzaamheid en saamhorigheid. De illustraties werden vergezeld door teksten van Marianne Laidlaw. De Nederlandse vertaling van deze teksten werd verzorgd door Susan Smit.

En nu is daar De laatste boom. Opnieuw heeft Susan Smit de Nederlandse vertaling verzorgd. In de originele versie was de illustrator dit keer zelf verantwoordelijk voor de begeleidende woorden.

Het boek is prachtig uitgevoerd in een hardcover-editie met een linnen band. Het formaat is A4 en het is gedrukt op een zware kwaliteit papier. Het bevat een verhaal dat hoofdzakelijk vormgegeven is op basis van de kracht van zijn illustraties en slechts ondersteund wordt door woorden. Voordat het verhaal begint, geeft hij in zijn dankwoord een stukje informatie over de totstandkoming van dit fantasierijke boek.

Geen sprookjesachtige droombeelden maar een toekomstige wereld als een nachtmerrie. Bomen kunnen we alleen nog zien in het museum. De laatste boom roept een beeld op van de kwetsbaarheid en grandioze schoonheid van de natuur waarin wij nu leven. Zonder belerend te worden over klimaatdoelen, opwarming van de aarde en de CO2-uitstoot. Het boek is door de illustrator opgedragen aan zijn zoon Harry, terwijl de hoofdrol is gegeven aan hun buurmeisje Olive, die in de Nederlandse editie Olivia heet. De wereld zonder bomen wordt mede door haar avontuur uiteindelijk weer een wereld vol troost en hoop, doordat een zaadje van hoop kan worden geplant.

De tekenstijl is, middels een groot oog voor detail, opgebouwd in twee contrasten, zwart en wit, met pen en inkt. Iedere pagina is een kunstwerk en laat zien hoeveel tijd Luke hierin gestoken moet hebben. Een boek dat iedere voorstelling te boven gaat.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Wanneer je De laatste boom in de boekhandel tegenkomt, wees dan voorbereid dat je direct twee exemplaren koopt. De een om cadeau te doen en de ander om te koesteren en nooit meer weg te doen. Voor alle liefhebbers van De jongen, de mol, de vos en het paard van Charlie Mackesy en de boeken van Grote panda en kleine draak van James Norbury. Ik ben blij dat we ons nog altijd realiseren dat naast de schoonheid van woorden er de betovering van de illustratie en het beeldverhaal mag zijn.

‘Turning the tide, you are on the incoming wave
Turning the tide, you know you are nobody’s slave
Find your sisters or brothers who can hear all the truth in what you say