‘De kerstmis vriendenclub’- Becca Freeman

ISBN: 9789049202095

De Amerikaanse Becca Freeman is een van de co-hosts van de populaire boeken- en lifestylepodcast Bad on Paper. Ze is freelance marketingconsultant en medeoprichter van RomComPods. Met De kerstmis vriendenclub (The Christmas Orphan Club) levert Freeman haar eerste boek af.

Vanaf hun studententijd vieren Hannah, wiens ouders zijn overleden, en Finn, die thuis verbannen is omdat hij op jongens valt, Kerstmis samen. Uiteindelijk sluiten ook Hannahs huisgenote Priya en de Britse Theo aan en hun kersttradities worden ieder jaar steeds excentrieker en meer bizar. Na tien jaar kerstvieren geeft Finn aan dat hij voor zijn nieuwe baan gaat verhuizen van New York naar Los Angeles. Van hun laatste gezamenlijke kerst in New York wil Hannah de beste kerstdagen ooit maken, want ze is bang om haar zelfgekozen familie te verliezen. Daarnaast moet ze ook nog een goede vriendin zijn voor David, die hun liefde met een huwelijk wil bezegelen. Finn heeft nergens aandacht voor want hij is bezig met alles wat hij moet achterlaten en dan vooral Theo, die hij nooit heeft verteld over zijn verliefdheid.

Het boek heeft verschillende verhaallijnen en wordt afwisselend vanuit Hannah of Finn verteld waarbij het verleden en het heden door elkaar lopen. Dat klinkt verwarrend en af en toe is dat ook zo; zeker als je niet goed op de titel van het hoofdstuk let waarin de persoon en het jaartal vermeld staan. Maar de schrijfstijl van Becca Freeman maakt alles goed. Ze schrijft vlot met veel humor, maar ze schuwt ook emoties niet. De twee hoofdpersonages waar het om draait zijn goed uitgewerkt, maar ook de bijrollen zijn leuk. Ieder persoon heeft een eigen karakter, zijn eigen leven en problemen zoals de liefde (of het ontbreken daarvan), eenzaamheid en familie. Het is een vriendschap waar je graag onderdeel van zou willen zijn door alles wat ze meemaken, maar vooral ook door de liefde die ze voor elkaar voelen. Het is jammer dat het einde wat afgeraffeld is; dat had wat mij betreft iets meer uitgewerkt kunnen worden.

Het is een heerlijk boek dat afwijkt van de standaard kerstboeken. Het is eigenlijk een verhaal over vriendschap dat zich “toevallig” rond kerst afspeelt. Als je een typisch kerstboek zoekt, dan is dit niet het boek voor jou. Als je een mooi boek over vriendschap en de daarbij behorende problemen wil lezen, waarin je in meerdere jaren kerstfeest viert, dan is De Kerstmis vriendenclub het geschikte boek voor jou. Ik kan me zo voorstellen dat het ooit verfilmd gaat worden. Ik waardeer het boek met vier sterren.

ISBN: 9789049202095
Aantal bladzijdes: 335
Uitgifte: oktober 2023